Hoger onderwijs presteert met onderzoek

Het Science System Assessment door het Rathenau Instituut draaiter niet omheen. De harde
Nederland presteert suboptimaal
Gelet op de zwakke R&D-investeringen van de particulierebedrijven is het bereiken van de 3% BBP voor R&D daarmee eenillusie, hoewel deze benchmark noodzakelijk is voor de Europeseambities ten aanzien van economisch herstel, groei eninnovatie.
Deze ‘suboptimale prestatie’ van Nederland – een rijke eneconomisch goed draaiende EU-lidstaat – kan niet zonder gevolgenblijven voor de positie van ons land en zijn kennisinstellingen.Zij zullen bij het verdelen van de komende lange termijninvesteringen binnen de EU hier wrange vruchten van plukken. Dezichtbaarheid en impact van het Nederlands HO, R&D eninnovatief bedrijfsleven in Brussel en elders in de EU gaan daar deprijs voor betalen.
Analyses van de OECD naar financiering door overheden vanR&D in het bedrijfsleven laten volgens het Rathenau Instituuttevens zien dat Nederland hier relatief hoog scoort. Van de 0,12%BBP die via de overheid naar R&D in bedrijven gaat is 78%indirect te noemen, dus via fiscale instrumenten. Die zijn primairgeneriek te noemen en stimuleren het ontstaan van
De Science System Assessment verwerkt voor het eerst nu ook deherziening van de berekening van de uitgaven voor onderzoek via hethoger onderwijs. Daarin zijn nu ook het HBO en de investeringen viade UMC opgenomen. Het blijkt dat WO en HBO duidelijk meer doen danvoorheen toegerekend. De rijksbijdrage voor HBO, WO en UMC samenbedraagt in 2011 €4,439 miljard. Daarvan wordt € 2,767 gestoken inhet doen van onderzoek.
Het onderwijsdeel van de rijksuitgaven voor het HO is dus €1,7miljard in omvang. Leg dat eens naast, bijvoorbeeld, de claims vande Olympiade of WK-voetbal lobby’s op de ‘noodzakelijke’investeringen van ons land om eventueel op de shortlist vankandidaten te komen. “If you think education is expensive, tryignorance,” zie Robbert Dijkgraaf al vaker.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
CDA en NSC botsen over internationale studenten
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
