Toekomst MBO raakt HO-debat
Net als bij ‘Veerman’ vragen velen in de Kamer zich af waarominstellingen elkaars opleidingen gedurig ‘kopiëren’ en ook de ROC’szich veel minder richten op een eigen profiel. Een ontwikkelingnaar ‘veel van het zelfde’ zal in de debat dan ook kritischbenaderd worden. Net als in het hoger onderwijs kijken devolksvertegenwoordigers uit naar een inhoudelijk ‘rijkere’ visie opde doelmatigheid van het stelsel.
Dat wordt een drama
Als de trend is dat elke ROC -zoals in het HBO vaakbekritiseerd- een succes van een van de anderen meteen gaatoverdoen, dan rijst al snel in zowel het werkveld als bij debekostigende overheid de vraag naar de duurzaamheid van zulkaanbod. Bovendien komt dan de vraag naar de arbeidsmarktrelevantieop tafel en daarmee die naar de inhoudelijke legitimiteit van hetaanbod. De discussies in en over het MBO en de ROC’s raken daarmeedirect de komende discussies over Veerman.
Hoewel de rol van het MBO in het rapport-Veerman onderbelichtbleef, raakt het debat over die sector op nog een ander punt directaan de differentiatie-voorstellen. In die discussie wordt namelijkook de vraag geagendeerd of ROC’s niet net als hogescholen dezogeheten Associate degree varianten zouden moeten kunnenaanbieden.
De opvattingen hierover staan soms zeer scherp tegenover elkaar.”Ad’s zelfstandig laten uitvoeren door ROC’s wordt een drama, wantdat werkt niveau verlagend,” zegt de ene expert tegen ScienceGuide,terwijl anderen juist in de Ad een mooie verbinding zien tussen HBOen MBO-aanbod in het kader van doorlopende leerlijnen en LLL.
Ad met stevig profiel
Vanuit het bedrijfsleven wordt ook met enige terughoudendheidgereageerd. “Er zal weinig behoefte zijn aan jonge Ad’s zonderwerkervaring. Die nieuwe opleidingsvorm en/graad is juist iets voorwerkende MBO’ers – die zijn opgeleid tot op niveau 4 – die zichwillen bijscholen naar een HBO-niveau en die een opleiding opbachelor-niveau van 4 jaar te lang vinden.”
Daarom ligt bij de bepleiters van deze denklijn de nadruk ervooral op dat de Ad een stevig HBO-profiel moet houden, ook omdatbij de ROC’s onvoldoende docenten op masterniveau werken die dezeopleiding op HBO-niveau zouden kunnen invullen
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap