Lector Voorhoeve doet in vrede

“De link tussen het advies en het lectoraat is vooralinhoudelijk. De adviezen uit het rapport zoals het bevorderen vanhet maatschappelijk middenveld om democratisering tebevorderen, vormen ook een belangrijk aspect van het lectoraat.”Oud-Defensieminister Joris
Een goed handboek
“Een goed handboek over internationale ontwikkelingen datgebruikt kan worden door studenten op verschillende vakgebiedenwaaronder politieke wetenschap, bestuurskunde en economie,” dat iséén van de doelstellingen die Voorhoeve eerder al formuleerde. “Eenstudieboek voor bachelor- en HBO-onderwijs is de doelstelling. Metname op het HBO kan de aandacht voor dit onderwerp nog wordenversterkt.”
“Veel standaardwerken in dit onderwerp zijn in het Engels enhebben een Angelsaksische focus. Ik wil me meer focussen opmondiaal burgerschap. Een meer praktische insteek is van belang,omdat je in welke functie dan ook, ook in het binnenland, temaken krijgt met internationale ontwikkelingen. Globaliseringbepaalt de agenda. Het is niet altijd makkelijk die ontwikkelingente duiden en mijn vakgebied zou daar een handje bij kunnenhelpen.”
Zo’n handboek internationale ontwikkelingen moet eind 2012gereed zijn. De minor ‘conflicten en vredesbouw’ hoopt Voorhoeve inhet voorjaar van 2012 van start te laten gaan. “Het is een minordie in principe voor alle opleidingen beschikbaar is. Het idee isdat de lector zo’n minor 2 à 3 jaar gaat draaien en dat deze daarnabij gebleken belangstelling in één van de academies wordtondergebracht. Lectoraten moeten op die manier vooronderwijsvernieuwing zorgen. “
Veel voldoening in lectoraat
“Les geven en werken met studenten geeft mij veel voldoening.Toen De Haagse Hogeschool mij vroeg om lector te worden, was datreden mijn lidmaatschap van de Raad van State op te zeggen,” zegtVoorhoeve, die naast drie dagen als lector nog één dag in de weekvoor de Adviesraad Internationale Vraagstukken werkt.
In zijn rapport – dat
Meest Gelezen
Wat vindt BBB eigenlijk van hoger onderwijs?
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
“Als studenten ChatGPT inzetten om voor hen te denken, doen docenten iets fout”
Het BSA heeft ook een nuttige kant
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
