Leven als spoorzoeken

“Leren is aan de ene kant het leren áán iemand, en aan de anderekant het leren ván iemand wat nodig is om te weten. Opvoedershebben de pedagogische opdracht de opvoedeling letterlijk verder telaten kijken dan zijn of haar neus lang is,” zegt Ina ter Avest inhaar inaugurele rede. Een tweeledig proces waar niet iedere docentzich bewust van is. Juist het ontwikkelingsproces van studenten alsmens moet meer centraal staan in de didactiek betoogt deInholland-lector.
In het lectoraat ‘Onderwijs en Levensbeschouwing’ gaat Ter Avestvier thema’s onderzoeken. “Ten eerste: samen met studentensuccesfactoren van het thuis raken bij Inholland Ten tweede:docent-interventies die leiden tot thuis raken bij Inholland. Tenderde: school-concepten in het christelijk basisonderwijs watbetreft hun omgaan met diversiteit. Ten vierde: delevensbeschouwelijke onderbouwing van de positie van vrouw en man,in relatie tot praktijken van feminisering van en in hetonderwijs.”
Het eigen leven onderzoeken is, volgens Ter Avest, eenbelangrijk aspect van het leren en ontwikkelen van studenten opInholland. “De student bij Inholland wordt opgeleid tot eenprofessional die in verschillende contexten verschillende stemmenvan zichzelf laat klinken. Dat kan niet zonder dat hij geleerdheeft het eígen leven te onderzoeken.”
Ina ter Avest die in september vorig jaar begon als
U leest de volledige lectorale rede van Ina ter Avest
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
Wat vindt BBB eigenlijk van hoger onderwijs?
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
