Knooppunt brein koppelt verlangen en gedrag

Via een hersenscan toonden de onderzoekers van de UvA hoe decaudate zorgt voor de koppeling tussen wens en de uitvoeringdaarvan. De caudate zit diep ingebed in het emotionele gebied vande hersenen. Vanuit de caudate lopen meerdere communicatiebanennaar de motorische (actie) en cognitieve (controle) gedeeltes vanhet brein. In deze gebieden worden de verlangens vervolgens omgezettot handelen.
Het is in dit deel van je hersenen dan ook dat het verlangennaar een sigaret daadwerkelijk omgezet wordt in het daadwerkelijkroken ervan, of dat de droom om een wereldreis uiteindelijkresulteert in het kopen van vliegtickets. Het is de nucleusaccumbens in de hersenen die ervoor zorgt dat passie en verlangenervaren worden, maar niet verbonden worden met daadwerkelijkhandelen, zo blijkt uit het onderzoek. Boek je dus toch niet datvliegticket, dan is het verlangen hier blijven steken.
Richten op samenwerking in brein
In het UvA-onderzoek, onderdeel van het Vici-project van prof.dr. Ridderinkhof en gefinancierd door NWO, hebben dewetenschappers een nieuwe benadering gebruikt voor het bestuderenvan het menselijk brein. In plaats van activiteit te meten ingeïsoleerde hersengebieden, richtten de onderzoekers zich op hetmeten van samenwerkingsprocessen tussen verschillendehersengebieden. Een nieuwe onderzoeksmethode die volgens deonderzoekers de voorkeur moet krijgen in het onderzoek naar hetbrein.
“Bij de bestudering en behandeling van [Parkinson] wordt erggelet op bepaalde kleine gebiedjes in het brein. Wij pleiten ervoorom voortaan naar het hele brein te kijken, en dan met name naar deverbindingen die tussen de hersengebieden bestaan’, legt, HelgaHarsay, één van de UvA-onderzoekers het belang van de nieuweonderzoeksmethode in het onderzoek naar Parkinson uit.
Meest Gelezen
Nederlands moet weer voertaal worden in bachelors bij universiteiten
Minister komt met wet- en regelgeving om internationale instroom te beperken
'We stellen elkaar verkeerde vragen over ChatGPT'
Tien kandidaten uit het beroepsonderwijs voor de Groeifondscommissie
Is er nog toekomst voor medezeggenschap in het hoger onderwijs?
