Valorisatie moet in de hoofden
In het rapport ‘Motivatie voor valorisatie: Carrières in dewetenschap’ geven onder andere prof Mirjam van Praag (UvA) en GerVos van het Innovatienetwerk aan dat valorisatie zich onvoldoendeontwikkelt en dat ondanks dat de voorwaarden voor succes goed zijn:”Het aantal startende ondernemingen is in de afgelopen jaren ?inktoegenomen en de kwaliteit van Nederlands wetenschappelijkonderzoek is onverminderd hoog.”
Aansluiting tussen de ‘gouden
Cultuuromslag in bedrijfsvoering
Aanpassingen in de drie financieringsstromen moeten zorgen vooreen cultuuromslag in het wetenschapsbeleid. Zo moet de overheidgeld toekennen aan onderzoeksinstituten op basis van het gevoerdeHR-beleid. “Dat betekent minder geld voor een onvoldoendeHR-beleid, of meer geld voor het aantal beste voorstellen voorHR-beleid.”
Door de verschillende geldstromen vanuit overheid en bedrijfslevenzo te herschikken dat er meer geld direct naar valorisatie naastinvesteringen in wetenschappelijke excellentie komt, moet hetgebruik worden dat kennisinstellingen meer aansturen op aansluitingtussen de wetenschap ‘als aanbodzijde’ en ondernemingen ‘alsvraagzijde’.
Valorisatiecompetentie ontwikkelen
Daar waar de geldstromen ingevuld moeten worden ten behoeve vaneen ander beleid, geeft het rapport ook handvatten voor invullingvan dit beleid. Samenwerking met het HBO en het aanstellendoor universiteiten van een valorisatiedirecteur – naast eenonderzoek- en onderwijsdirecteur – zijn twee van de punten die hetrapport aanreikt.
Ondernemerschap en valorisatie moeten worden verankerd in hetbeleid en in de hoofden van wetenschappers, zo betoogt het rapport.De auteurs zien in dat verband ook ruimte voor verbetering van deomgang met oud-studenten en -wetenschappers. “Een versterktalumnibeleid zorgt voor meer contacten met externen die onderzoekin principe een warm hart toedragen en doorgaans succesvol zijn inde maatschappij. Alertheid op ondernemerschap, vaardigheden en eenondernemende houding worden zo vanzelfsprekend vooronderzoekers.”
Het volledige rapport van ACE en het Innovatienetwerkleest u hier.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap