Leraarschap professionaliseren op de werkvloer

Dit instituut bij de OU heeft vanuit het programma ‘sociaalleren’ intensief met scholen samengewerkt aan passende werkvormendie de professionalisering van groepen leraren op de werkplekondersteunen. De Toolkit Netwerkleren primair onderwijs is hiervanéén van de resultaten. De toolkit prikkelt leraren vooral om na tedenken over netwerkleren als professionaliseringsvorm en geeftconcrete handvatten voor het opstarten, versterken of verbreden vanleernetwerken.
Zaaien, cultiveren, oogsten
In de toolkit die is ontworpen voor leraren worden drieontwikkelingsfasen omschreven. “In de zaaifase gaat het omvoorwaarden voor netwerkleren: vaardigheden, houding, socialeverbondenheid, diversiteit van rollen en organisaties en tijd. Inde cultiveerfase gaat het om ervaringen met netwerkleren en zijn deaspecten uitwisseling, sfeer en relatie en gedeeld kader vanbelang. “
“De opbrengsten van netwerkleren worden genoemd bij deoogstfase. Hier gaat het om de aspecten professionele ontwikkeling,schoolverbetering, efficiëntie, tastbare producten, en veranderdehouding,” stelt ‘
Leren in netwerken
Op de Hofscholen in Bergeijk en de scholen van MosaLira inMaastricht zijn eerst bevorderende en belemmerende factoren bijnetwerkleren in kaart gebracht. Daarna heeft het Ruud de MoorCentrum via interventies geholpen om het netwerkleren op gang tebrengen. De beschreven inzichten zijn nuttig bij de invoering ofversterking van netwerkleren binnen verschillende organisaties, zostelt het rapport.
Netwerkleren is een belangrijk deel in het onderzoeksprogramma’sociaal leren’. In dit programma wordt onderzocht hoe docenten metelkaar professionaliseren in de sociale ruimte. Ook kijkt men hoeleraren elkaar opzoeken om oplossingen te creëren voorpraktijkvragen. Uit deze samenwerking in de sociale ruimte ontstaaner samenwerkingsverbanden en netwerken waarin geleerd wordt.
De dynamiek van dit sociale leren staat centraal in hetprogramma: wanneer zoekt men elkaar op en wat levert het op? Hoekunnen de verbindingen tussen leraren versterkt worden om hetsociale leren te ondersteunen en te versterken? Daarmee is ditonderzoek niet alleen voor scholen maar in het bijzonder ook voorde lerarenopleidingen zeer relevant geworden. De ’toolkit’ om dezemanier van professionaliseren verder uit te diepen en impulsen tegeven op de eigen werkplek vindt u
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
