5 jaar ontwerpgericht onderzoek
De Design Science Research Group is in 2006 opgerichtdoor Joan van Aken, hoogleraar organisatiekunde aan de TUe enlector Intellectual Capital aan hogeschool Inholland. Doel van deDSR was – en is nog steeds – het bieden van een forum vooronderzoekers, die oplossingsgericht oftewel ontwerpgerichtwetenschappelijk onderzoek willen doen. Daarbij worden zowelspecifieke onderzoeksprojecten – meestal promotieonderzoek -besproken als meer algemene methodologische vraagstukken om daarmeedie methodologie verder te ontwikkelen.
In verband met het lustrum van de Design Science ResearchGroup wordt er dit jaar een Handboek over OntwerpgerichtWetenschappelijk Onderzoek uitgegeven, geschreven door leden van deDSRG, en wordt op de Hogeschool Utrecht op 3 november een congresgeorganiseerd.
Het volledige programma van dit congres is als volgt:
Binnenkomst vanaf 9:30 uur.
Opening om 10:00 uur. Kort welkomstwoord door Faculteit EducatieHU, programmaoverzicht door de dagvoorzitter, Daan Andriessen.
Verdere programmapunten:
10:15 uur:
Positionering ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek binnenhet domein van de wetenschap door Joseph Kessels.
11:00 uur:
Aanbieden lustrumboek aan Directeur OCW Onderzoek enWetenschapsbeleid Babs van den Bergh, gevolgd door een inhoudelijkereactie van haar.
11:30 uur:
Interactief “college” over ontwerpgericht wetenschappelijkonderzoek Joan van Aken.
12:30 uur:
Lunch met gelegenheid tot netwerken.
14:00 uur:
Workshops over verschillende methodologische thema’s inpraktijkgericht onderzoek, zoals pragmatische validiteit, de rollenvan de onderzoeker en het expliciteren van praktijkkennis.
16.15 uur:
Plenaire, feestelijke afsluiting met borrel.
De flyer voor het lustrumcongres van de DSRG vindt u
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd