Meer van hetzelfde kan HO niet veroorloven
In gesprek met ScienceGuide bij het 25 jarig jubileumvan de Open Universiteit zei Van Damme onder meer:
De crisis en de omslag in de wereldeconomie maken dat landenals Nederland nog meer moeten inzetten op hun kansen alskenniseconomie, zo bepleit u. Daarbij gispt u de feitelijkeaanvaarding van de hoge uitval en slechte doorstroompatronen in hethoger onderwijs. ‘Hoe erg is dat nu werkelijk’, denken velendan.
“Die berusting in middelmatige effectiviteit vind ik schokkend,een onaanvaardbare complacency bij de eigen prestaties. De blijvendhoge uitval is een soort nevenschade, een collateral damage van hetbestel, zo lijken velen te denken. Dat kan toch niet!
Alleen al economisch geredeneerd is dit niet aanvaardbaar. Hethoger onderwijs is hiermee gewoon niet efficiënt. En het legt zichdaar gewillig bij neer, zo lijkt het. Alles wordt verklaard doorhet individuele falen van de student of het gebrek aan geschiktheidvoor hogere studies, maar men stelt zich nooit de vraag of hetonderwijs wel zo effectief mogelijk wordt georganiseerd. Ik benervan overtuigd dat de toegevoegde waarde van deopleidingsinspanningen ongelooflijk veel hoger kan zijn.”
U leest het volledige vraaggesprek met prof. Dirk van Damme,chef van OECD-denktank CERI,
Informatie over het Nationaal Hoger Onderwijs Congres (NHOC)dat op 29 en 30 november in Rotterdam plaatsvindt, leest u
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”