Onderwijstaal belemmert onderwijssucces
Volgens NWO-onderzoeker Mohammadi Laghzaoui is het probleemnamelijk ingewikkelder: hij toont in zijn promotieonderzoek aanTilburg University aan dat de achterstand vooral ligt in het nietverwerven van de meer abstracte taal die aan de orde is bij hetleren en onderwijzen op school, de zogeheten academische taal. Hijbeveelt ouders en leerkrachten aan taalactiviteiten te ontwikkelenom de verwerving ervan te stimuleren.
Abstracte communicatie
Mohammadi Laghzaoui volgde drie- tot zesjarigeMarokkaans-Berberse kinderen over een periode van drie jaar. Indeze leeftijdsfase ontwikkelt zich de academische taal ofschooltaalvaardigheid. Het gaat daarbij om de meer abstractecommunicatie over zaken die het dagelijks leven overstijgen en dedaarbij behorende begrippen. Voorbeelden hiervan zijn hettaalgebruik in de schoolboeken en de instructietaal van de leraren.Hij onderzocht daarbij zowel de thuis als de schoolsituatie.
Laghzaoui vond dat leerkrachten meer academische taal hanterenals de kinderen ouder worden, terwijl tweetalige kinderen deze aljonger kunnen leren. Ook constateerde hij dat Marokkaans-Berbersemoeders met een lagere sociaaleconomische achtergrond minderacademische taal gebruiken dan hoger opgeleide ouders. Kinderen opde leeftijd van vijf jaar hebben de neiging om op school meercomplexe constructies te gebruiken dan thuis.
Vorm of inhoud?
Leerkrachten in kleuterklassen met veel tweede-taalleerdersgebruiken net zo veel abstracte taal, maar minder ingewikkeld, invergelijking met leerkrachten in kleuterklassen met weinigtweede-taalleerders. Het lijkt erop dat ze de inhoud van huntaalaanbod niet aanpassen, maar de vorm ervan simpeler maken, steltLaghzaoui.
De promovendus beveelt aan dat ouders en leerkrachten bewustermoeten zijn van het soort taal dat zij gebruiken met de kinderen.Ze zouden meer aandacht moeten besteden aan de soorttaalactiviteiten om verwerving van die academische taal mogelijk temaken. De rol van de school is om kinderen een meer gestructureerdeen georganiseerde manier van leren te bieden om dit tebevorderen.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds