Hoe past valorisatie bij u?
“Valoriseren is nu te veel gefocust op beleidsvisies,strategienota’s en prestatieafspraken”, stelt Barend van derMeulen, Hoofd Science System Assessment bij het Rathenau Instituut.”Dit terwijl wetenschappers bij de universteit de smaak vanvalorisatie al lang te pakken hebben. Zij werken graag mee om hunkennis relevant te maken”.
30 vragen in 10 minuten
De Relevantiewijzer van Rathenau laat onderzoekers aan de handvan 30 vragen in tien minuten ontdekken wat voor’valorisatietype’ ze zijn. Zo wordt zichtbaar gemaakt waar despecifieke valorisatie-kansen liggen en welke valorisatie-domeinenhet meest passen bij de persoon.
In de 30 vragen komt onder meer de belangstelling voor hetschrijven van opinieartikelen, deelnemen aan leven-lang-lerenprogramma’s en het adviseren van R&D-gerelateerde projectendoor wetenschappers aan bod. Zo luidt één van de vragen:
Je doet een ontdekking waar je een commercieel product opzou kunnen baseren. Hoe reageer je?
A.) Misschien zou ik een patent moeten aanvragen, maar ikweet niet welke stappen ik zou moeten nemen.
B.) Wauw! Ik wil graag een patent aanvragen en maak meteeneen afspraak met de persoon binnen onze organisatie die me daarbijkan helpen.
C.) Niks. Als wetenschapper voel ik me niet geroepen omkennis te “vermarkten”.
De volledige Relevantiewijzer is
Het Rathenau Instituut nam niet alleen het initiatiefvoor ‘de Relevantiewijzer’. Het initieert ook hetbijzondere evenement ‘De Valorisatieparade’ en zorgde voor depublicatie van het rapport
De Valorisatieparade vindt plaats op 1 november in Utrecht. Eenmiddag voor wetenschappers over de vele manieren om kennis enonderzoek te valoriseren. Met een cursus wetenschapsjournalistiek,een waarzegger, een sneldichter, echte wetenschappers en nogveel meer. Het Rathenau Instituut organiseert ook deze dag insamenwerking met De Jonge Akademie. Aanmelden kan
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap