Nieuw toptalent Jonge Akademie
De Jonge Akademie, binnen de KNAW het zelfstandig platform voorjonge topwetenschappers, selecteert haar leden op basis vanwetenschappelijke excellentie, interdisciplinaire aanpak en eenbrede belangstelling voor wetenschapsbeoefening enwetenschapscommunicatie.
Eén van de nieuwe Jonge Akademie-leden is neurowetenschapperAlexander Sack van de Universiteit Maastricht. Sack was begin ditjaar te gast bij het NVAO-congres over onderzoeksmasters in DenHaag. ScienceGuide sprak met
Universiteit met visie
“Ik ben in Maastricht komen werken omdat het een universiteitmet een visie is. De Faculteit der Psychologie enNeurowetenschappen bevat een aantal ‘Principal Investigators’ dieop hun vakgebied wereldberoemd zijn. Het is dus een toponderzoekfaculteit met een top onderzoekinfrastructuur”, was Sack destijdslovend over de Universiteit Maastricht.
Sack is tevens actief betrokken bij de Studienstiftung desDeutschen Volkes, gericht op het samenbrengen van uitmuntendeDuitse studenten met een brede wetenschappelijke interesse. Het iszijn eigen multidisciplinaire visie die Sack nu een plek in deJonge Akademie oplevert. Naast Sack wordt ook neurowetenschapperdr. Jeroen Geurts van de VU lid van de Jonge Akademie.
Het Amolf-instituut van de Stichting Fundamenteel Onderzoek derMaterie (FOM) is goed vertegenwoordigd met twee nieuwe JongeAkademie-leden. Dr. Femius Koenderink en dr. Mirjam Leunissen,beiden natuurkundigen, zijn ook aan de talententak van KNAWtoegevoegd. Koenderink en Leunissen doen onderzoek naarrespectievelijk lichtbundels op nanoschaal en synthetisch DNA.
Jongste vrouwelijke hoogleraar
In de voordracht voor de Jonge Akademie zijn verder onder meertopwetenschappers van de Radboud Universiteit, de UU, TU Delft, TUEindhoven, Universiteit Leiden en de UvA opgenomen. Het jongstenieuwe lid van de Akademie is scheidingstechnologe prof. dr. ir.Maaike Kroon van de TU Eindhoven. De 30-jarige
De CV’s van alle tien de nieuwe leden van de Jonge Akademieleest u hier.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”