Stapel onderzocht zelf wetenschapsfraude

In het European Journal of Social Psychology (Volume 29, Issue2-3, pages 397-402, March – May 1999) publiceerde
‘The image of their profession’
De abstract van het stuk is al interessant:
“In this study a questionnaire was administered via e-mail toDutch social psychologists. We asked to what extent respondentsfelt that a widely published plagiarism scandal involving a Dutchpsychologist affected themselves and the image of their profession.As predicted, findings indicate that the impact of the scandal wasdependent on the salient identity of both the perceiver (‘socialpsychologist’ or ‘psychologist’) and the stimulus target (‘clinicalpsychologist’ or ‘psychologist’). Respondents were more affected bythe plagiarism scandal when the self-category that was made salientmatched the category of the target of the scandal.”
Opmerkelijk toeval
Bijna nog interessanter is de bewuste vaagheid van het onderzoekdat aan het artikel ten grondslag zou liggen. Stapel en zijncollege-auteurs melden daarover: “we decided to use neither thename of the person who was accused of plagiarism nor the universityto which he was affiliated.”
De Amerikaanse website
Betere borging
Of ook deze publicatie zal blijken te horen bij de reeks waarvande sociaal-psycholoog achteraf moet toegeven, dat zij op fake-datais gebaseerd, is nog onhelder. Op grond van de eerste
De KNAW gaat nader onderzoeken hoe de omgang met data betergeborgd kan worden, in het wetenschapsbedrijfin den brede. Daarbij zal met name gekeken worden naar de volgendeapsecten:
– De in verschillende wetenschapsgebieden bestaandepraktijken op het gebied van gegevensverzameling en -verspreidingin kaart brengen
– Nagaan op welke manier onderzoekers en hun werkgevers er voorzorgen dat normen op het gebied van wetenschappelijke integriteitworden nageleefd
– Adviseren hoe, met name jonge, onderzoekers er toe gebrachtkunnen worden om wetenschappelijk integer om te gaan metonderzoeksgegevens.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
CDA en NSC botsen over internationale studenten
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
