Jongeren te weinig uitgedaagd

Jongeren geven aan het meest beïnvloed te worden door hunouders, gevolgd door vrienden en leraren. Uitblinken is voor veeljongeren geen vies woord. Ze spiegelen zich daarin vaak aan mensenuit het bedrijfsleven, gevolgd door wetenschappers, bekendesporters en artiesten. Opvallend is dat slechts een kwart van dejongeren de schoolvakken uitdagend vindt. En maar één derde van deleerlingen zegt aangemoedigd te worden door hun omgeving om uit teblinken.
Voor het onderzoek dat is uitgevoerd door YoungWorks enMotivaction in opdracht van PBT zijn ruim 1300 jongeren tussen 12en 25 jaar ondervraagd. In het daaruit volgende ‘Excellentiemodel’worden vier typen leerlingen beschreven. Onder jongeren zijn de’gemaksgerichte levensgenieters’ (34%) en de ‘zelfbewustegeneralisten'(38%) het meest dominant. ‘Berustende volgers’ (16%)en ‘Statusgerichte toekomstplanner’ (11%) bevinden zich in deuithoeken van het spectrum.
Het kabinet zet in het onderwijs, via projecten als Eerst deKlas, in op excellentie. Internationaal gezien wordt er inNederland door de gemiddeld, en zwakkere leerlingen relatief goedgepresteerd, maar juist de beste leerlingen blijven internationaalgezien achter. De ontwikkeling van toptalent verdient daarom extraaandacht.
Het volledige onderzoek leest u
Meest Gelezen
Wat vindt BBB eigenlijk van hoger onderwijs?
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
Nederlandse universiteiten dalen op vrijwel alle domeinen in de QS-ranking
