Maastricht top in publicaties

Nieuws | de redactie
13 december 2011 | Maastrichtse wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs zijn het meest productief. Ze laten daarmee gerenommeerde instituten, zoals Harvard, Toronto ver achter zich.

In de periode 1988-2010 zijn er door wetenschappers van deUniversiteit Maastricht 295 wetenschappelijke artikelen overgeneeskundig onderwijs gepubliceerd. Maastricht zet hiercollega’s als die bij Harvard (224), Toronto (199) en Washington(184) op afstand. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van J.I. Rotgansvan het Centre for Research in Pedagogy and Practice van de NanyangTechnological University Singapore.

In de top-tien van meest productieve wetenschappers in hetgeneeskundig onderwijs staan 4 ‘Maastrichtenaren’. Cees van derVleuten voert de ranglijst aan met 171 publicaties, gevolgd door deAlbert Scherpbier (sinds kort decaan van de faculteit FHML) met 114gepubliceerde artikelen. Op de vijfde plaats staat Diana Dolmansmet 50 publicaties en op de zesde plaats Henk Schmidt met 42publicaties. Laatstgenoemde werkt deels in Rotterdam en deelsvoor de UM.

De impact van senioriteit en PGO

In de top-tien van meest geciteerde wetenschappers op het gebiedvan geneeskundig onderwijs staat Schmidt op een derde en Van derVleuten op een vierde plaats. Deze ranglijst wordt aangevoerd doorG.R. Norman van de McMaster University (Canada), gevolgd door G.Regehr van de University of Toronto (eveneens Canada).

Zo’n verschil tussen aantallen publicaties en citatiesheeft alles te maken met senioriteit, zegt decaan Scherpbier.”Norman en Regehr lopen al veel langer mee, en zijn dus vakergeciteerd. Maar dat gaat veranderen.” Hijnoemt het belang van al die publicaties vooral datzij helpen bij het “kritisch blijven op onderwijs. Hetonderwijs voortdurend verbeteren en die verbeteringen vervolgensdelen met elkaar.”

De ‘publiceerdrift’ van de Maastrichtse wetenschappers heeftonder meer te maken met de methodiek van het probleemgestuurdonderwijs (problem-based learning), dat in Maastricht is(verder)ontwikkeld. Van alle deelgebieden op het gebied vangeneeskundig onderwijs die wetenschappelijk onderzocht zijn, is hetprobleemgestuurd onderwijs een van de belangrijkste, naasttoetsing, klinische vaardigheden en communicatievaardigheden.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK