Onderzoek in kunsten verrijkt
Prof. Martin Tröndle van de Duitse Zeppelin University heeft inzijn onderzoek The Entanglement of Arts and Sciences; On theTransaction Costs of Transdisciplinary Research Settings desamenwerking onderzocht tussen wetenschappelijk onderzoekers enkunstenaars. Het resultaat is gepubliceerd in een dynamische onlineomgeving waarin tekst, beeldmateriaal, audio en video in samenhangworden gepresenteerd. Een mooi voorbeeld van een VerrijktePublicatie en voor SURFfoundation reden om deze uit te roepen totVP van de maand november.
TheEtanglement of Arts and Sciences is gericht op onderzoekin de kunsten. Niet te verwarren met onderzoeknaar de kunsten. Niet de interpretatie van het kunstwerkstaat centraal, maar het creatieproces van de kunst. Tröndlebeschrijft en laat zien hoe onderzoekers en kunstenaars succesvolkunnen samenwerken.
Het is gebaseerd op ervaringen in een meerjarig project over desamenwerking tussen onderzoekers uit disciplines zoals sociologie,psychologie en culturele studies met kunstenaars uit diversestromingen en kunstvormen en andere betrokkenen oals programmeurs,databasemanagers en curatoren. Dit vraagt om een geïntegreerdepresentatie van tekst, beeldmateriaal, audio en video.
Een nieuw journal
Het nieuwe tijdschrift
Het biedt auteurs een dynamische online omgeving waar tekst,beeldmateriaal, audio en video in samenhang worden gepresenteerdals ‘exposities’, die in feite gelijk staan aan VerrijktePublicaties. Er is een koppeling met de
Tröndle kreeg de taart voor VP van de maand uitgereikt doorSURFfoundation en Henk Borgdorff, lector Onderzoek in de kunstenaan de Hogeschool der Kunsten in Den Haag. Borgdorff is lidvan de redactie van JAR dat volgens hem de juiste multimedialeexpositie biedt die past bij zijn en Tröndles werk.
Borgdorff: “De presentatie en de ontwikkelde standaard voordocumentatie, samen met de koppeling met de Research Catalogue,geven invulling aan de vraag van de internationale artistieke enwetenschappelijke gemeenschappen naar kwalitatief goede middelenvoor het verwijzen en documenteren van hun artistiek onderzoek. Hetvoldoet aan de behoeften van onder andere musea en galeries enkunstopleidingen om artistiek onderzoek beter toegankelijk temaken.”
links Borgdorff, rechts Tröndle.
Sinds februari 2011 looft
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds