Hoge kwaliteit dankzij slimme ICT
In zijn proefschrift ‘Perspectives on an Integrated ComputerLearning Environment’ analyseert Heck wat informatie- encommunicatietechnologie (ICT) kan betekenen voor wiskunde ennatuurwetenschappen in het voortgezet onderwijs. Daarbij heeft hijleerlingen in die sector zelf aan het werk gezet. Hij zetteschoolprojecten op waarbij leerlingen ICT konden inzetten om zelfonderzoek te doen op een manier die overeenkomt metwetenschappelijk onderzoek.
Spieractiviteit meten
Hiermee kon hij met zijn onderzoek meer inzicht geven in demanier waarop ICT leerlingen kan ondersteunen bij het uitvoeren vaneigen onderzoek. De leerlingen maakten gebruik van COACH, een aande UvA ontwikkelde software- en hardware-omgeving die in hetbèta-onderwijs wordt gebruikt.
Dit maakte het mogelijk hen binnen hun bèta-onderwijs ookconcrete onderzoekgerichte activiteiten te leren ontwikkelen. De leerlingen deden onder meer onderzoek naar menselijkevoortbeweging en andere onderwerpen uit de bewegingswetenschappen.Ze konden hiertoe onder meer spieractiviteit meten en digitalebeelden en videoclips analyseren.
Heck is over de uitkomsten hiervan duidelijk zeer positiefgestemd. Het blijkt dat leerlingen resultaten konden behalen dievergelijkbaar zijn met wat in wetenschappelijke vaktijdschriftenwordt gepubliceerd. Ook meer breder dan al blijkt uit ditUvA-onderzoek is door innovatieve ICT-inzet veel mogelijk omstudiesucces te verbeteren. Zo hebben 15 universiteiten en 37hogescholen met VO en PO samen via het Actieplan e-Learning vanSURF daarin geïnvesteerd. De resultaten van die inspanningen zijnnu verzameld in een database.
Intensief en sectoroverstijgend
De projecten in Actieplan e-Learning kenmerkten zich door deintensieve samenwerking tussen de verschillende instellingen. Omdatnaast hbo en wo ook scholen in het primair en voortgezetonderwijs aan de projecten meededen, leide dezesector-overschrijdende benadering tot een meer intensievesamenwerking tussen instellingen over de sectoren heen.
Daarmee bereikte het programma nationale impact,stimuleerde het ketendenken en leverde een grote hoeveelheid breedtoegankelijk materiaal op rond de thema’s:studieloopbaanbegeleiding, verbeteren kwaliteit instroom,aansluiting op de beroepspraktijk en docentprofessionalisering. Eenuitgebreide weergave van de hierin bereikte resultaten leest u opScienceGuide in ‘
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap