Lam Gods digitaal wonder

Nieuws | de redactie
29 februari 2012 | In 1432 onthulden de gebroeders Jan en Hubert van Eyck het meest unieke schilderij in de Nederlanden: ‘het Lam Gods.’ In 2012 kunnen we tot in het kleinste detail tot zelfs onder het verfoppervlak inzoomen dankzij online open access ontsluiting van dit mystieke meesterwerk.

Een unieke website, gefinancierd door de Getty Foundationen gecoördineerd door Ron Spronk (Radboud Universiteit), toontbeelden van het Lam Gods die gemaakt zijn met infraroodreflectografie en röntgenapparatuur tijdens eenconservatiebehandeling en restauratiestudie in 2010.

Ze vormen een kostbare informatiebron vormen voorwetenschappers, conservatoren en kunstliefhebbers over de helewereld. En dat op een detailniveau als zelden vertoond bij eendergelijk kwetsbaar en groot laat-middeleeuws werk. Ook vormen denu beschikbaar gekomen hoge-resolutiebeelden een ideaalwerkinstrument bij de restauratie die in het najaar van 2012 vanstart gaat.

Nooit eerder geziene kwaliteit

“De beelden op de website zullen kunsthistorici voor vele jarende kans bieden om het Lam Gods en de gebroeders Van Eyck tebestuderen,” vertelt Spronk. “Nu hebben wetenschappers toegang totonderzoeksmateriaal van een unieke en nooit eerder gezienekwaliteit, zowel op als onder het verfoppervlak. We hebbendoelbewust gekozen voor een open-sourcebenadering tot de beelden.We hopen ook andere projecten aan te zetten tot een dergelijkgebruik van interactieve beeldvormingstechnieken in hoge resolutievoor de technische studie van kunstwerken.”

Het Lam Gods Jan van Eyck

De Aanbidding van het Lam Gods is niet alleen ongekend rijk aandetails in de figuren, hun uitdossing en hemelse gestalten, maarook in het paradijselijke landschap waarin zij bewegen. Bovendienis het een enorm schilderstuk. Van Eycks meesterwerk bestaat uit 18afzonderlijke eiken panelen en hangt in de Villakapel in de GentseSint-Baafskathedraal.  Deel van de fascinatie van het Lam Godsis inmiddels het mysterie rond de diefstal van enkele van diepanelen in 1934 en het nimmer teruggevonden paneel van ‘deRechtvaardige Rechters’.

Door middel van het samenwerkingsproject van het KoninklijkInstituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), Lukasweb en de VrijeUniversiteit Brussel. Financiële steun kwam van de AmerikaanseGetty Foundation, met aanvullende steun uit het Open Access-budgetvan NWO, komt het meesterwerk nu digitaal tot leven. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«