Dol op rankings

In de jongste editie van de ranking door de THES -niet de krant’the Times’ dus- blijkt ons land met zijn 14 publiekeonderzoeksuniversiteiten een derde plaats te bekleden onder detop-kennisnaties. Alleen de USA en het UK hebben meeruniversiteiten in de top 100, Japan heeft er net als ons land 5 opdie hoogte.
WO en HBO kennen echte pieken
Dat mag gezien worden. Immers, klassieke kennisnaties met veelen grote universiteiten van naam en faam en met veel meer inwonersdan ons land als Duitsland, Rusland, Canada en Frankrijk weten nietzo breed en hoog te scoren met hun academisch onderzoek enonderwijs. Daar mag vanuit het HBO nog bij vermeld worden, datbijvoorbeeld de conservatoria, dansopleidingen en hotelscholen inons land eveneens bij de wereldtop gerekend worden.
Nog meer gezien mag worden, dat de uitkomst van de THES-rankingniet op zichzelf staat en ook niet alleen een resultaat van 2011-12is. Dat is maar goed ook, want de chef van THESmoest precies twee jaar geleden
Blik vanuit Azië en Gütersloh
Zo is in de Shanghai Jiao Tong ranking de reputatie vanuniversiteiten uit ons land al vanaf het begin zonder meeruitstekend gebleken. In 2006 schreef ScienceGuide overdeze toonaangevende Aziatische
De zeer gezaghebbende CHE-rankings uit Gütersloh in Duitslandbevestigen dit beeld al langere tijd. Dit is een van debelangrijkste redenen waarom ambitieuze Duitse studenten graag naarons land komen, ondanks de veel hogere collegegelden dan bij henthuis. In verschillende disciplines vergelijkt CHE vooral deEuropese universiteiten en heeft daarbij vast gesteld, datNederlandse instellingen uitstekende resultaten boeken.
UvA en Maastricht in top
De Universiteit van Amsterdam hoorde in 2010 bijvoorbeeld al bijde allerbesten van Europa. Inde excellentie-ranking van het CHE stond de UvA aan de top ingezelschap van Oxford, Leuven en München. Amsterdamliet Cambridge, Humboldt en Helsinki achter zich. De UvA wasde enige Nederlandse universiteit die op alle zeven disciplines diede Duitsers hadden geanalyseerd excellent scoorde. De kopgroepbestond verder uit Leuven, Oxford, Bristol, UCL, Manchester enMünchen.
In 2011 was de grote
“[They] are being compared with the higher educationinstitutions in Germany, Austria and Switzerland on the subjectlevel. Each year the Centre for Higher Education (CHE) updates thedata for a third of the subjects. The Universiteit Maastrichtachieved some excellent results, reaching top positions in businessadministration, political science and economics.”
De internationale oriëntatie van de studies in ons land werd bijeen reeks van intellingen nadrukkelijk positiefbeoordeeld. “The Universiteit van Amsterdam appears in the topgroup for international orientation in business administration. TheTU Delft and the TU Eindhoven achieved top positions in industrialengineering. Rijksuniversiteit Groningen placed in the top groupfor international orientation in the subject of businessadministration. Media studies at Universiteit Leiden is alsoperforming well in terms of international orientation.”
Wat betekent dit voor de toekomst?
Hoe belangrijk deze trend in de wereldwijde en gezaghebbendeEuropese rankings voor ons land is, blijkt uit de
Zijn advies is daarom helder. “Probably the best service thatfuture rankings could offer to the global community is to becomemore meaningful with regard to that other noble function ofuniversities, advanced teaching and learning. A world-classresearch environment is a necessary but not sufficient conditionfor excellence in teaching and learning. It is also well known thatthe best research universities may perform rather poorly inguaranteeing students an excellent learning environment. Rankingswill have to improve on measuring and comparing the quality ofteaching and learning arrangements.”
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
‘Digitalisering slecht voor staf- en studentenwelzijn’
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
“Internationalisering van de universiteit moet geen zelflikkend ijsje worden”
