Onderwijs tegen vrijblijvendheid
De Stichting, voorgezeten door Walter Dresscher en SijboltNoorda, pleit voor een blijvend stevige onderwijssector. Dezeheeft ons land nodig voor een krachtige kenniseconomie,weerbare burgers en een sterke sociale samenhang. Dit vereisteen beleid dat rekening houdt met langetermijneffecten en geenafbreuk doet aan de Nederlandse stijging op internationaleranglijsten van kennisnaties.
Onderwijs als fundament
De Stichting van het Onderwijs legt in haar
Ook het topsectorenbeleid van het kabinet en het bedrijfslevenkan niet zonder een krachtige onderwijssector.Het deeltijdonderwijsstaat onder druk waardoor gevaar dreigt voor het leven lang lerenvan werknemers. Het topsectorenbeleid ondersteunt de aansluitingtussen onderwijs en arbeidsmarkt en legt een verbinding tussenkennisinstellingen en het bedrijfsleven. De Stichting van hetOnderwijs wil deze samenwerking blijven bewerkstelligen.
Niet vrijblijvend afspraken maken
In bestuurs- en hoofdlijnenakkoordenmet de overheid zijn of worden afspraken gemaakt over de inzet vanhet onderwijs om kwaliteit te leveren. Deze afspraken zijn nietvrijblijvend, waarschuwt de Stichting. De akkoorden zijn of wordengesloten tegen de achtergrond van een beperking van derijksuitgaven voor het onderwijs, waaronder een achterblijvendecompensatie voor de loonontwikkeling. Desalniettemin neemt hetonderwijs zijn verantwoordelijkheid. Onderwijsinstellingeninvesteren ook zelf in het realiseren van de ambities van debestuursakkoorden en zijn zeer gemotiveerd om hier de komende jarenmee aan de slag te gaan.
Basis versmalt
“Wij leveren dus onze bijdrage, ookonder moeilijke omstandigheden. Dit terwijl de sector onder drukstaat. Bij veel onderwijsinstellingen is sprake van eenteruglopende liquiditeit en solvabiliteit. Gestegen kosten wordenonvoldoende gecompenseerd, met alle personele gevolgen vandien.
Mede hierdoor komt deonderwijskwaliteit in het geding en boet het onderwijs alswerkgever aan wervingskracht in. Omdat goed onderwijs staat of valtmet de kwaliteiten van de man of vrouw voor de klas, versmalt debasis die het onderwijs kan zijn voor onze kwalitatief hoogstaandekennissamenleving”
De brief is ondertekend doorvoorzitter Walter Dresscher (AOb), vicevoorzitter Sijbolt Noorda(VSNU) en de bestuursleden Jan Boersma (AbvaKabo FNV), Thom deGraaf (HBO-raad), Kete Kervezee (PO-Raad), Michel Rog (CNVOnderwijs), Sjoerd Slagter (VO-raad), Johan Sturm (CNV PubliekeZaak), Jilles Veenstra (FvOv) en Jan van Zijl (MBO Raad).
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap