Oplossing moet snel
De studentenorganisatie concludeert, dat “van deonderwijsinspectie tot de hogescholen en van de NVAO tot hetministerie fouten zijn gemaakt omtrent de studie omgangskunde. Eenwetswijziging in 2006 werd namelijk door de hele keten nietgeïmplementeerd.” Het gevolg is, dat de afgestudeerden in het ditvak nu zonder bevoegdheid voor de klas staan. “Ruim 1000studenten die nu de opleiding omgangskunde volgen, zullen niets aanhun diploma hebben.”
Hou op met vingers te wijzen
Uit een reconstructie van ochtendblad Spits blijkt volgens hetISO dat de kwaliteit van de diploma’s nooit ter discussie heeftgestaan. “Door de wetswijziging werd de onderwijsbevoegdheid diestudenten omgangskunde zouden krijgen aan het eind van de studiebeperkter. Vervolgens hebben de hogescholen niets gewijzigd aan hunvoorlichtingsmateriaal en zijn de studenten vanaf 2006 dus foutiefvoorgelicht.” Toen de problemen begin 2011 bekend werden bij dehogescholen, het ministerie en de inspectie zijn de koppen bijelkaar gestoken maar is er helaas niets veranderd.
“We zijn nu enkele maanden verder en er is voor de studenten nogsteeds niets geregeld. Toen de problemen begin 2011 bekend werdenbij de hogescholen, het ministerie en de inspectie zijn de koppenbij elkaar gestoken maar is er helaas niets veranderd.”
ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers vindt het dan ook hoog tijd,dat “de verschillende partijen ophouden naar elkaar te wijzen en deschuldvraag steeds centraal te stellen. Studenten zijn alleengebaat bij een adequate en snelle en oplossing. De hele keten moetmet een oplossing komen waarbij de staatssecretaris de regieneemt.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap