Anders praten over schoolprestaties
In groep 8 van de basisschool krijgen ouders en kinderen eenadvies voor het vervolgonderwijs door middel van hetschooladviesgesprek. De onderzoekers analyseerden een aantal vandeze gesprekken tussen docenten en ouders met verschillendeachtergronden (Nederlandse, Turkse en Marokkaanse).
Verschil in verklaring prestaties
De Haan, Wissink en Elbers constateerden dat leerkrachtenverschil maakten in het verklaren van de schoolprestaties vankinderen. Leerkrachten schreven de schoolprestaties van allochtonekinderen vaak toe aan ‘inzet’ (‘je best doen’).
De prestaties van Nederlandse kinderen werden door leerkrachtenvaker toegeschreven aan psychologische factoren, zoals concentratieof faalangst. Ook Nederlandse ouders noemden vaker oorzaken die temaken hadden met de persoonlijkheid van het kind.
De mate van overeenstemming tussen docenten en Nederlandseouders over de achtergrond van problemen zorgt vaak voorinteractievere gesprekken. Nederlandse ouder zijn vake in staat’eigen’ verklaringen in te brengen en zo invloed uit te oefenen ophet gesprek en de uiteindelijke diagnose.
Vooringenomen docent
Voor migrantenouders is dit een heel ander verhaal. In degesprekken met migrantenouders verwachtten leerkrachten juistverschillen in visie: daardoor hadden ze de neiging om al voordatouders iets gezegd hadden bepaalde verklaringen die ouders zoudenkunnen geven voor slechte of goede prestaties te weerleggen.
De Haan is van mening dat de communicatie tussen leerkrachten envooral migrantenouders verbeterd kan worden door bewuster om tegaan met de verschillen in visie, houding en gedrag. ‘Leerkrachtenkunnen toetsen of er sprake is van een gedeelde visie. Ook kunnenscholen nadenken over alternatieve manieren om ouders met eenmigratieachtergrond de schoolcarrière van hun kinderen te latenondersteunen, gezien de verschillen met Nederlandse ouders.’
Meer afstand tot leerkracht
De Haan: “Wat ook opvalt is dat allochtone ouders meer afstandtot de leerkracht houden. Zij zien een groot verschil inverantwoordelijkheid tussen de leerkracht als professional enhenzelf als ouders. Nederlanders maken dat verschil minder.”Overigens constateerden de onderzoekers dat naarmatemigrantenouders hoger zijn opgeleid, ze in hun gedrag en houdingmeer lijken op Nederlandse ouders.
De verschillen in visie maken het voor allochtone ouders enleerkrachten lastiger om als partners op te trekken, al proberenbeide partijen dit zeker wel te realiseren, stellen deonderzoekers. Allochtone ouders zijn in deze gesprekken in hetnadeel door hun gebrek aan ervaring, minder kennis van de taal enbekendheid met het Nederlandse schoolsysteem ten opzichte vanNederlandse ouders. Daar komt bij dat hun pedagogische visie somsafwijkt van die van de school.
Het onderzoeksproject ‘De rol van de school in de socialisatievan migrantengezinnen’ richt zich op communicatieve processen opscholen als spiegel van de wisselwerking tussen school engemeenschap. Het is gefinancierd door de Programmaraad voor hetOnderwijsonderzoek, een onderdeel van NWO, en is uitgevoerd aan deUniversiteit Utrecht.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds