Wie wint op 21 juni?

Nieuws | de redactie
13 juni 2012 | Op de Dag van de Excellentie kan ook uw universiteit en hogeschool bekroond worden voor een uitstekende presentie op het web. Voor het eerst wordt ook de social media kwaliteit gerankt naar inidcatoren van kwaliteit en doeltreffendheid. Meldt u aan en komt allen!

in 2011 bleken de Hogeschool Rotterdam en de RijksuniversiteitGroningen hebben de beste websites van het Nederlands hogeronderwijs. Dat bleek uit de nieuwe benchmark door Strategy onDemand en ScienceGuide, die elk jaarwordt gepresenteerd op de Dag van de Excellentie.

“We zijn trots op de kwaliteit van de inhoud en ook tevredenover het functioneel en grafisch ontwerp,” zei de winnendehogeschool. Tweede plaats in het HBO was voor de Hogeschool Arnhemen Nijmegen en de derde voor de Hogeschool van Amsterdam. DeGroningse universiteit bleek de winnaar is het WO. De tweedeen derde plaats in de categorie Universiteiten wonnen de VrijeUniversiteit en de Technische Universiteit Delft, die dit jaar degastheer is van de Dag van de Excellentie. Datvanwege de unieke prestatie van professor Leo Kouwenhoven en zijnteam jonge Majorana-jagers.

One size fits one

ICT-experts en ranking-makers Strategy on Demand gaven bij deeerste editie – in 2011 – al aan waar het naar toe ging. Nico vanHemert van dit bedrijf bleek groot voorstander van het gebruikvan sociale media. “We moeten van ‘one size fits all’ naar ‘onesize fits one’. De komende generatie is slimmer, sneller, digitaleren socialer dan de huidige. Dit vraagt om een meer op maat gesnedenbenadering.”

Dit jaar is dit thema dan ook als nieuw aspect meegenomen. Deeerste glimp van de uitslag op dat punt trok al veel belangstellingvan de HO-instellingen. Verrassend was die eerste preview zeker: twee instellingenschieten er duidelijk bovenuit met hun gebruik van enkwaliteit bij social media. Beide in het HBO. Beidekenmerkende kleine hogescholen met een scherp inhoudelijkprofiel.

Het betreft de HAS Den Bosch, deagrarische hogeschool in Brabant, en hetRotterdamse conservatorium en dansacademieCodarts.

Veel goeds, veel gemiste kansen nog

De ontwikkelingen op het web en de social media zijn voor het Honog steeds razendsnel en omwentelend. Het totaalbeeld van dekwaliteit van de HO-webpresentie liet dat ook in 2011 weer zien enin 2012 is het tempo alleen maar verder opgevoerd. Er gebeurt veelgoeds, maar er liggen nog veel kansen voor verdereverbeteringen.

Ook de winnende instellingen vorig jaar beseften dat. DeHogeschool van Rotterdam wil ook op het punt van de social mediabijvoorbeeld nieuwe stappen zetten. “Op het gebied vaninteractiviteit hebben we minder kunnen realiseren dan gepland. Erstaat echter een aantal spannende dingen op stapel, zoals videochat met co-browsing, een verdere integratie met Facebook en eendynamische portfoliopagina.”

Wees er dus bij als op 21 juni bij de TU Delft de totale rankingpubliek gemaakt wordt en u en uw universiteit en hogeschool ditjaar in de prijzen kan vallen. Cruciale, nieuw lessen overexcellentie en webpresentie doet u op de Dag van de Excellentie in elk geval op. Meldt u aan op toptien@scienceguide.nl ofvia facebook op de speciale social media pagina voor de Dag van de Excellentie!


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK