De HO-uitdaging van India

“De uitdaging van het
Amper MBO en HBO in India
Veel universitair opgeleiden vinden geen passend werk en moetenaanzienlijk beneden hun niveau werken. Dit is niet alleendramatisch voor de betrokkenen zelf maar zeker ook voor de Indiaseeconomie.
Het opleidingsniveau van de arbeidspopulatie is immers eenbelangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van deeconomie. Hierbij moet bedacht worden dat het aantal jongeren datin India de hele schoolcarrière doorloopt van basisschool,voorgezet onderwijs en universitair onderwijs zeer beperkt is endat er in India nauwelijks zoiets bestaat als een MBO en HBO(vocational education).
Overigens verschilt het aantal kinderen dat de basisschoolafrondt al aanzienlijk per staat en dat geldt al helemaal voor hetvoortgezet onderwijs. Bovendien kan men zich afvragen in welke matede kinderen die wel de hele basisschool doorlopen echt onderwijshebben genoten, ook daarin bestaan grote verschillen. Er is dus eenaanzienlijke onderbenutting van het menselijk potentieel en er isdus zowel een kwalitatief als een kwantitatief gat tussen vraag enaanbod.
Gat tussen vraag en aanbod
Maatregelen zijn dus nodig om te bevorderen dat kinderen naar debasisschool en het voortgezet onderwijs gaan en te zorgen dat daarook goed onderwijs wordt aangeboden. Daarnaast is het noodzakelijkom het post-secundair onderwijslandschap te verbreden. Natuurlijkmoeten de universiteiten hun programma’s beter afstemmen op debehoeften van de economie, zowel qua inhoud als vaardigheden, maardaarnaast moeten ook MBO en HBO achtige opleidingen wordeningericht.
De Indiase overheid is zich bewust van het gat tussen vraag enaanbod op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd wordt de inhoud van hetuniversitair onderwijs behoorlijk centraal bepaald. Daardoor is deflexibiliteit om daadwerkelijk op de vraag in te spelen beperkt.Private universiteiten (al dan niet als zodanig erkend) spelenhierop in.
Flexibiliseren en decentraliseren
Zij komen vaak met praktische opleidingen op de markt.Opleidingen die zowel MBO, HBO of eventueel academisch zijn. Netals in veel opkomende economieën is ook ‘distance education’populair, vaak in combinatie met lokale lessen enpraktijkonderwijs. De verspreiding ervan in India is aanzienlijk.Per saldo bieden private onderwijsinstellingen aanzienlijk meerberoepsopleidingen aan dan de overheid.
De Indiase overheid zou vooral moeten inzetten opdecentralisatie en flexibilisering van het hoger onderwijs. Dit zouook de complexiteit van de besturing en het benodigdeveranderingsproces reduceren. De overheid zou veel sterker de rolvan kwaliteitsbewaker moeten vervullen, zonder precies te willenvoorschrijven wat gedoceerd wordt.”
Prof. dr. Frits van Merode, former scientific director ofMaastricht University India Institute, Professor of Logistics andOperations Management in Health Care and Dean of Sciences,Maastricht University
Meest Gelezen
