Nederlandse scholier is ‘taal-veelvraat’
![](https://www.scienceguide.nl/wp-content/uploads/2017/10/gekleurde_letters_by_mark_mccullough.jpg)
Van Nederlanders wordt vaak gezegd dat ze zélf vinden dat hunkennis van vreemde talen goed is, terwijl het in werkelijkheid omsteenkolenengels, -Duits of -Frans gaat. Recent
Beheersing van een tweede vreemde taal
Opvallend is verder hoe goed Estland, Kroatië en Sloveniëscoren: zij laten ‘oudere’ EU-lidstaten als Spanje, Portugal enFrankrijk ruim achter zich bij de kennis van een moderne vreemdetaal. Om van Groot-Brittannië nog maar te zwijgen. Dat land bungeltsteevast onderaan de lijsten vanwege het bekende’motivatieprobleem’. Want waarom zouden zij een vreemde taal lerenals iedereen zo hard op het Engels studeert?
Het onderzoek toont en passant ook een praktisch nut vanklassieke talen aan: scholieren die Latijn en Grieks leren,bereiken over het algemeen een hoger beheersingsniveau van hunmoderne talen. Uitwisselingsprogramma’s – wel leuk voor scholieren- blijken daarentegen maar een heel gering positief effect tehebben.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
![](https://www.scienceguide.nl/wp-content/themes/science-guide-theme/assets/images/logo_sg_website.png)