University College in Twente

De opleiding die ATLAS aanbiedt, “Technology and Liberal Arts& Sciences”, voldoet op alle punten aan de eisen van de NVAO.”As you will see in the NVAO reports the panel believes in ATLASand believes in us,” laat de Amerikaanse prof. dr. Jennifer Herek,de eerste Dean van het nieuwe University College, trots weten.
Multidisciplinair onderwijs
Het University College richt zich op studenten diemonodisciplinaire opleidingen te specialistisch vinden. DeATLAS-studenten zijn geïnteresseerd in zowel technische alsmaatschappelijke ontwikkelingen en willen bijdragen aanmaatschappelijke vernieuwingen waarbij de nieuwste technologieënworden ingezet.
Zij ontwikkelen een diep begrip van technologie in relatie totde relevante sociale, economische, culturele, ethische en politiekecontext en zij leren hun kennis toe te passen in bruikbareoplossingen. ATLAS-afgestudeerden kunnen vervolgens verder studerenin zowel technische als sociaalwetenschappelijke masteropleidingenin binnen- en buitenland. In 2013 hoopt de UT te starten met zestigstudenten.
Betekenis voor de maatschappij
Rector Magnificus prof. dr. Ed Brinksma vertelt over denieuwe intensieve bacheloropleiding: “Het University College aan deUT is een internationale topopleiding, waar Nederland en de regioTwente trots op mogen zijn. Uniek in zijn soort met een specifiekecombinatie van technologie en maatschappelijke ontwikkelingen, ende integratie daarvan bij het ontwerpgericht oplossen vanproblemen.”
ATLAS richt zich op ambitieuze studenten die zich breed willenontwikkelen en die iets willen betekenen voor de maatschappij vanmorgen. De opleiding staat in het teken van het probleem oplossen.Daarvoor is alleen kennis en begrip niet voldoende: je leert ookhoe je rekening houdt met maatschappelijke ontwikkelingen en daaropinspeelt met de nieuwste technische inzichten. Dit is essentieel omverandering op gang te krijgen.
Gericht op technologieontwikkeling
Het volledig Engelstalige programma is thematisch opgezet. Inieder semester staat een bepaald maatschappelijk vraagstukcentraal. Dit zijn vraagstukken waarvoor techniek entechnologieontwikkeling cruciaal zijn voor het bereiken vanverbetering.
Of het nu om de voedsel-, water- of energievoorziening van detoekomst gaat, om leefbaarheid in de ‘global society’ of het effectvan sociale media op de veiligheid, steeds zijn zowel eentechnische als maatschappelijke invalshoek aan de orde. Daarnaastkiest de student een eigen onderwerp, de zogeheten ‘personalpursuit’. Hiermee kan de student een andere kant van zichzelf(verder) ontwikkelen, bijvoorbeeld in muziek, drama, sport ofontwikkelingswerk.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
