Visie Harvard-topman op excellent leraarschap
Terry Aladjem bezocht de Roosevelt Academy in hetkader het jaarlijkse seminar van Harvard en Roosevelt over beter enrijker docentschap. Ter voorbereding daar op en op de Dag van deExcellentie gaf de Harvard-topman op ScienceGuide zijn
Dat diepte hij uit in zijn boodschap voor die Dag van deExcellentie in Delft op 21 juni. Aladjem stond daarin vooralstil bij zijn eigen drijfveren en de weg naar topdocentschap.
Wat gaat er in om in het studentenhoofd?
“We letten er bij Harvard in het Derek Bok Center extra op datwe mensen niet vertellen hoe ze moeten lesgeven. Desondanks zijn weer door onderzoek van overtuigd dat er drie zaken zijn die echtbijdragen aan excellent leraarschap overal ter wereld.”
Die drie zaken zijn volgens Aladjem allereerst het hebben vaneen oprechte interesse in wat er om gaat in het hoofd van studentenen een manier vinden om dat te begrijpen. Ten tweede moeten eropdrachten ontwikkeld worden die het uiterste vergen van studenten,Aladjem noemt dit ‘active learning’.
Ten slotte noemt Terry Aladjem nog dat het onderwijs ingevuldmoet worden in samenspraak met studenten. “Het is niet altijdnatuurlijk dat faculteiten hun studenten vragen wat ze willenleren, maar het is wel uiterst effectief als ze dat wel doen, zoblijkt uit onderzoek.”
Besmettelijk enthousiasme
De directeur van het Derek Bok Center was in zijn reflectieop de smenwerking met het hoger onderwijs in ons land en deRoosevelt Academy zeer positief over de ontwikkelingen ophet gebied van docentschap. “Er is zoveel enthousiasme dat hetbesmettelijk is.” Een mooie voorzet kortom voor de
De videoboodschap van Terry Aladjem is
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen