Gratis online onderwijs breekt door

Nieuws | de redactie
19 september 2012 | Steeds meer kennisinstellingen richten zich op Open Access en gratis online onderwijs. Met nieuwkomers als Stanford en nu ook Google wordt het voor traditionele aanbieders steeds moeilijker. Er ontstaan nieuwe modellen, maar overleven ReedElsevier en consorten dat?

Nieuwkomers

Nu ook Google een eerste stap in de wereld van online onderwijsheeft genomen lijkt er definitief een nieuw tijdperk aangebroken.Hebben grote uitgeverijen een adequaat antwoord op dezenieuwkomers? Google lanceerde de open access software Course Builder. 

In de toekomst hoopt Google dat iedereen deze software kangebruiken om zijn eigen lesstof te ontwikkelen en aan te bieden.Ook anderen zitten niet stil. De prestigieuze universiteit vanStanford werkt zelf ook aan een eigen vernieuwend platform vooronline leren en onderzoek: Class2Go

Ook vanuit Stanford komt het al enige tijd lopende Udacity-projectdat gratis online cursussen aanbiedt met name met een focus opprogrammeren. Udacity is een initiatief van Sebastian Thrun, DavidStavens, en Mike Sokolsky en is een uitvloeisel van de gratislessen in computer science die in 2011 op Stanford werdenaangeboden. 

Businessmodel onhoudbaar 

Het is duidelijk dat Open Access steeds meer terrein wint en dater steeds meer gratis online lesstof wordt aangeboden. Wat betekentdat voor wetenschappelijke tijdschriften als Elsevier?

Claudio Aspesi analist bij Bernstein Research voorspelde: “Itcould drive the profitability of the journal business ofElsevier down by as much as 60%”. De druk op het business model vanElsevier is groot, volgens Aspesi worden de gevolgen doorinvesteerders onderschat.

De Britse minister van Wetenschap David Millets waarschuwde desector al eerder dat het zijn businessmodel zal moeten aanpassendoor de komst van Open Access: “I realise this move to open accesspresents a challenge and opportunity for your industry, as you havehistorically received funding by charging for access to apublication”. 

“Nevertheless, that funding model is surely going to have tochange … To try to preserve the old model is the wrong battleto fight. Look at how the music industry lost out by trying tocriminalise a generation of young people for filesharing.” 

Uitgevers nog niet verloren 

Breken er gouden tijden aan voor Anka Mulder, voorzitter van hetwereldwijde consortium voor OpenCourse Ware en is het einde oefening voor commerciëlewetenschappelijke uitgevers?

Kent Anderson , expert op het gebied van medischewetenschappelijke tijdschriften, denkt van niet. 

“These publishers have the staff, contracts, contacts,infrastructure, experience, archives, and technologies that canhelp them turn the corner into an Open Access world with more thana bit of “Tokyo drift” flair, if that’s where the marketgoes.”. 

Anderson gelooft dat Aspesi’s bezorgdheid misplaatst is.Commerciële uitgevers hebben zich vaker aangepast aan nieuweontwikkelingen. Van business modellen gebaseerd op abonnees in dejaren veertig tot de opkomst van de gedrukte advertentiemarkt in dejaren tachtig en de online verkoop in de late jaren negentig.”Never underestimate the power of scale combined with themotivation of having something to lose”.

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK