Hack je eigen onderwijs
Hij was twaalf toen hij besloot niet meer naar school te gaan.Dale Stephens besloot zelf zijn onderwijs vorm te gaan geven,vertelt hij aan SURF Magazine. “Ik volgde allerlei lessen, vondbegeleiders, liep stage bij diverse bedrijven en woonde een halfjaar met vrienden in het buitenland. en zo gaf ik zelf invullingaan mijn opleiding, in plaats van de normale weg door hetvoortgezet onderwijs te volgen.”
Je bent wat je cijfers aangeven
Terug op de universiteit stak hetzelfde probleem de kop op. “Jebent wat je cijfers aangeven; studenten zijn niet geïnteresseerd inleren, maar vooral in het halen van tentamens. ikraakte vreselijk gefrustreerd en bedacht dat het toch mogelijkmoest zijn om vergelijkbare methoden van zelfsturend leren toete passen in het hoger onderwijs.”
Uit dat idee ontstond UnCollege, gericht op het ‘Hacking your ownEducation’. “UnCollege helpt zelfsturende studenten. Via onzewebsite bieden we lesmateriaal aan en helpen we mensen devaardigheden te ontwikkelen om zelf te studeren: hoe bepaal je jeleerdoelen, hoe kun je jezelf evalueren, hoe vind jebegeleiders?”
Het is een onderwijsinvulling die grote verantwoordelijkheid vande deelnemers vereist. Dat is niet voor iedereen de juiste manier,zo erkent ook Dale Stephens. “‘Het hoger onderwijs moet welblijven, het heeft zijn eigen intrinsieke waarde. ik beweer ookniet dat het onderwijs op zichzelf verkeerd is en dat iedereen ermaar mee moet stoppen. ik zeg alleen dat iedereen zijn eigenbeslissingen moet nemen over zijn eigen scholing.”
Het heft in eigen handen
“Vaak nemen mensen met gezag, zoals je ouders en je leraren,voortdurend beslissingen voor jou en over jou. en dan, als jeafgestudeerd bent, word je opeens geacht je eigen beslissingen tenemen.” Volgens Stephens, die in Amerika veel aanhang heeftgekregen, moet studenten de mogelijkheid geboden worden “het heftin eigen handen te nemen.”
De technologische ontwikkelingen bieden juist nu veelmogelijkheden, ziet ook Stephens. “‘Op dit moment biedenuniversiteiten onderwijsinhoud en concrete onderwijslocaties aan.Ze zorgen ook voor officiële erkenning, ze verlenen titels,enzovoorts. in mijn optiek kan de informatietechnologie deze takenuitsplitsen. Op inhoudelijk gebied gebeurt dat eigenlijk al.
“Ook op het gebied van erkenning zie je het al gebeuren: het ‘
Dale Stephens is op 13 en 15 november bij Dé Onderwijsdagen inRotterdam om te praten over de invloed van zijn onderwijsfilosofieop zowel het hoger als het primair en voortgezet onderwijs.
U leest het hele interview met Dale Stephens overUniCollege
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport