Hoe behoud je talent voor de klas

In veel landen werd de zorgwekkende uittocht van jong talenttoegeschreven aan de ervaring dat jongere docenten zelden vooruitdagende klassen werden gezet. In het TALIS ‘Teaching infocus’
Mentoraat voor jong talent
Jonge docenten hebben vaak het gevoel dat ze nog niet helemaalklaar zijn om een klas met bijbehorende dynamiek vanaf de eerstedag alles te kunnen bieden waar de leerlingen behoefte aan hebben.Boven aan het wensenlijstje staat extra ondersteuning in het ordehouden.
Eén op de vier nieuwe leraren geeft aan dat ze veel behoeftehebben aan dit soort ondersteuning, maar ook bijvoorbeeld in hoe omte gaan met leerlingen met gedragsproblemen. Van alle ervarenleraren voelt maar één op de acht de behoefte hier meer over teweten.
Extra ondersteuning in de vorm van mentorprogramma’s enregelmatige persoonlijke feedback van ervaren docenten werkt. Opscholen met uitgebreidere ondersteuningsregelingen ligt dezelfredzaamheid en het succes van jonge docenten hoger. Dit themavan de grote uitdaging om hun talent en inzet te behouden voor hetonderwijs zal ongetwijfeld vanuit de OECD ook voor de Obama Summitin Amsterdam, in maart 2013, op de agenda worden gezet.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Internationale onderzoekers voelen zich zondebokken aan Nederlandse universiteiten
CDA en NSC botsen over internationale studenten
Hbo, mbo en vo moeten doorstroom verbeteren
