Van Amsterdam tot Assur

Het Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology (ACASA)bundelt de kennis bij de VU en UvA om hun sterke, internationaalerkende positie op deze terreinen verder uit te bouwen. Zo willenzij dit ontwikkelen tot een breed en toonaangevendexpertisecentrum op het gebied van de oudheid en de archeologie. Op1 september is een eerste, officiële stap gezet met het gezamenlijkaanbieden van masteropleidingen klassieke talen, oudheidstudies enarcheologie.
Concreet betekent een groter docentencorps een grotere variatieaan vakken, disciplines en specialismen. Dit biedt mogelijkhedenvoor zowel verdieping als verbreding, en voor het aangaan vandisciplinaire dwarsverbanden. Daarmee ontstaat een onderzoeks- enonderwijsprofiel dat nationaal en internationaal aantrekkelijkis.
Van Hellas tot eurocrisis
ACASA wil zich breed inzetten, van Assyrië tot Amsterdam en vanSparta tot Spitsbergen. Het wil maatschappelijk betrokken zijn:zowel kennis vergaren als delen, bijvoorbeeld door middel vantentoonstellingen, cursussen en lezingen voor scholieren endocenten van middelbare scholen of andere geïnteresseerden. Hetnieuwe centrum haakt daarmee aan bij de toenemende belangstellingvoor de oudheid en latere historische perioden en het verleden eenplaats geven in het heden.
De openingslezing van Ian Morris, ‘From Ancient Greece tothe Euro Crisis: The Rise -and Fall?- of the West’, op 1oktober is een voorbeeld van een nieuwe benadering van de oudheidwaarin hij verklaart hoe het verleden het heden en de toekomstbepaalt. Morris is hoogleraar klassieken, geschiedenis enarcheologie aan Stanford University (VS). Zijn meest recenteboek Why the West Rules-For Now is eeninternationale bestseller; hij vergelijkt daarin de geschiedenisvan het Westen en China de afgelopen 15.000 jaar.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
CDA en NSC botsen over internationale studenten
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
