Het kindschriftje gaat online

Nieuws | de redactie
24 oktober 2012 | Communicatiestudenten van De Haagse Hogeschool nemen een online platform over de ontwikkeling van jonge kinderen onder de loep. Via de site van Quebble kunnen ouders, leerkrachten en andere betrokkenen informatie met elkaar delen.

Studenten gaan onder begeleiding van een docent van de opleiding het interactieontwerp van Quebble onder handen nemen om de gebruikersvriendelijkheid van de website te vergroten. Dit zijn communicatieplatform Quebble en de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) van De Haagse Hogeschool overeengekomen.

Quebble is een innovatief communicatieplatform voor ouders en professionals die betrokken zijn bij de ontwikkeling van een kind. De samenwerking met De Haagse Hogeschool heeft tot doel om dit online platform te ontwerpen, te testen en te verbeteren. Concreet bestaat de samenwerking uit de fysieke detachering van een docent bij Quebble, die leiding geeft aan het onderzoek, de uitwerking van het interactieontwerp en de testfases die door studentengroepen van CMD worden uitgevoerd als onderdeel van hun lessen. Ook participeert hij zelf als senior Interaction Designer.

Positief effect op ontwikkeling

Door middel van deze constructie willen De Haagse Hogeschool en Quebble onderwijs en bedrijfsleven letterlijk dichter bij elkaar brengen. De docent brengt zijn beroepskennis in de praktijk, studenten krijgen tijdens hun studie de mogelijkheid te leren door middel van een praktijkadvies opdracht en Quebble krijgt professioneel onderzoek en interactieontwerpen die werkelijk doorontwikkeld worden in het platform. De samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 1 juli 2013.

Quebble is een nieuwe dienstverlening voor de kinderopvang, scholen en pedagogische dienstverleners. Ouders maken op Quebble een ‘kindschriftje’ aan en bepalen zelf welke professionals hiertoe toegang krijgen om berichten en foto’s te plaatsen. De ouder houdt op deze manier makkelijk en veilig contact met de pedagogisch medewerkers, leerkrachten, trainers, maatschappelijk werkers en alle andere professionals rond het kind.

Het vereenvoudigen en verbeteren van de communicatie tussen alle betrokken komt ten goede van de ontwikkeling van het kind. Dit is ook wetenschappelijk onderzocht door prof. Dr. M. de Winter van de Universiteit Utrecht. Daarnaast kunnen de professionals onderling informatie uitwisselen op het algemene forum, waardoor ze altijd op de hoogte zijn van die informatie die voor hen van belang is.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK