Clinton: Verkoop Nederland als innovatief land

Nieuws | de redactie
15 november 2012 | ‘Mr. President’ en ‘Secretary of Explaining Things’ Bill Clinton zou het wel weten met de kracht van Nederland als kennisland. Hij ziet die faam als een echte ‘usp’. “Verkoop Nederland als een innovatief land. Maak zo min mogelijk fouten. En verleg je grenzen, verleg je grenzen, verleg je grenzen”.

De vragen die Nederland zichzelf moet stellen zijn: “hoe kan Amsterdam zijn gevecht tegen het water doorzetten?” en “hoe kan Rotterdam de schoonste haven ter wereld worden?” De kennis op deze gebieden moeten veel meer geëxporteerd worden. Niet alleen Nederland en de Nederlandse economie varen daar wel bij maar ook de landen die de kennis kunnen gebruiken. “Export this knowledge to where it benefits”.

Rotterdam en Costa Rica

Ten aanzien van Rotterdam was Bill Clinton al vaker actief geworden. Zijn Climate Initiative zette enkele jaren geleden in op het vergroenen van de haven en de processen daarin. Samen met oud-premier Ruud Lubbers zorgde dit initiatief vanuit de USA voor een reeks verkenningen en activiteiten om dit doel dichterbij te brengen. [U leest hier het interview van ScienceGuide met toenmalig havenwethouder Mark Harbers over de initiatieven die hieruit zijn voortgekomen]

Nederland heeft zo’n aanmoediging misschien nog nodig. De oud-president gaf aan hoe doeltreffend zo’n visie en beleid kunnen zijn door vol lof te spreken over Costa Rica. In Cintons speech bij ‘de 24 uur van de reclame’ werd het succes van Costa Rica ten opzichte van zijn buurlanden regelmatig naar voren gehaald. Mensen in Costa Rica zijn gelukkiger en welvarender dan in de rest van Midden-Amerika. “Dit komt vooral omdat ze zo groen zijn”. 92% van de energie is duurzaam, binnenkort zelfs 100%. Ze hebben een enorme inkomstenbron aan eco-toerisme daarmee ontwikkeld, benadrukte Clinton. “Dat kan alleen maar omdat ze zo duurzaam zijn.”

Op zoek naar win-win

Er zijn veel aanwijzingen dat Costa Rica enorme hoeveelheden olie onder de grond en in zijn territoriale wateren heeft zitten. Maar president Laura Chinchilla weigert dat te onderzoeken, want “it will mess up our brand”. Doen waar je goed in bent en daar strategisch en op de lange termijn voor kiezen, dat maakt landen als Costa Rica zo’n succes.

Ook Mexico is op de goede weg, zo betoogde Bill Clinton. Hij prees met name het hoger onderwijs beleid bij zijn zuiderburen, dat de opening van 140 publieke universiteiten in 10 jaar bewerkstelligde. Daar bovenop is Mexico Stad binnen enkele jaren omgevormd van de stad met de hoogste luchtverontreiniging naar een van de schoonste ter wereld.

“In de toekomst is de economie niet langer een zero-sum game, het is de uitdaging om win-win situaties te gaan creëren”. Een inspirerend voorbeeld wilde Clinton direct naar voren brengen. Het kwam opnieuw uit Costa Rica. De overheid in Costa Rica wilde graag een elektrische autobouwer binnenhalen. De overheid zegde toe het autobedrijf alle groene energie te leveren die het nodig zou hebben. “En als eenmaal iedere inwoner in Costa Rica een van jullie eclectische auto’s heeft, mogen jullie belastingvrij deze auto’s gaan exporteren naar de VS en Mexico,” zo was de producenten voorgehouden.

Dat men in dat land op onorthodoxe wijze zich een plaats weet te verwerven onder de ‘emerging nations’ op wereldschaal bleek onlangs ook bij de start van de University of Peace is Den Haag. Ook daar speelt Costa Rica een toonaangevende rol bij. U leest het interview van ScienceGuide met de rector, John Maresca, hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK