Leren opleiden onderzocht

De leerstoel heeft als specifieke invalshoek de professionele ontwikkeling van de opleiders en de begeleiders van leraren. De leerstoel moet de professionele ontwikkeling van de individuele lerarenopleider stimuleren. Focus ligt met name op de ontwikkeling van een body of knowledge voor lerarenopleiders. In deze body of knowledge staat beschreven wat lerarenopleiders moeten weten op het gebied van opleiden.
Effectieve vormen achterhalen
Het onderzoek van de leerstoel richt zich op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders. Het onderzoek omvat ook empirisch onderzoek naar hoe deze kennisbasis voor lerarenopleiders de kwaliteit van hun werk beïnvloedt. In samenhang hiermee is relevant te achterhalen wat de meest effectieve vormen zijn om lerarenopleiders te ontwikkelen. Dat seelt vooral, omdat lerarenopleiders binnen diverse contexten actief zijn in hun vak, zowel binnen de lerarenopleidingen zelf als in (opleidings)scholen.
Deze bijzondere leerstoel, mogelijk gemaakt door de Vereniging van Lerarenopleiders Nederland (VELON) en de Stichting Register Lerarenopleiders (SRLo), gaat per 1 januari 2013 in. Paulien Meijer is voorzitter van de International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) en promoveerde in 1999 op het onderzoeksthema ‘Teachers’ practical knowledge. Teaching reading comprehension in secondary education’. Zij was van 2000 tot 2008 als universitair docent verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden. Sinds maart 2008 is zij werkzaam bij het Centrum voor Leren en Onderwijzen van de Universiteit Utrecht
als universitair hoofddocent en teamleider onderzoek.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
‘Digitalisering slecht voor staf- en studentenwelzijn’
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
