Logistieke hoofdbrekens in India

Nieuws | de redactie
16 november 2012 | India is een groot land en daardoor biedt het vele casussen waar onderzoekers naar logistiek nog jaren mee vooruit kunnen. Een belangrijke bottleneck blijkt bijvoorbeeld de verdeling van de vliegbewegingen.

Onlangs verscheen een rapport over de problemen in de Indiase luchtvaartsector. De economie van deze emerging economy bloeit en de vraag naar binnenlands vervoer is de laatste jaren geëxplodeerd. Het totale aantal passagiers is in twaalf jaar tijd gestegen van 42 naar 150 miljoen. Maar tegelijkertijd zijn er veel stakingen; hebben de maatschappijen veel schulden en kampen de luchthavens kampen met een gebrek aan capaciteit.

Verdelingsprobleem

Dat laatste is vreemd aangezien de infrastructuur de laatste jaren fors uitgebouwd is en veel luchthavens in theorie genoeg faciliteiten hebben om de problemen op te kunnen vangen, stelt Goord van Merode. Een belangrijke reden voor genoemde problematiek is de beschikbare capaciteit die van stad tot stad verschilt.

Zo hebben de vliegvelden van Delhi, Jaipur en Ahmedabad voldoende capaciteit, maar de vliegvelden van economische `hotspots’ als Mumbai, Bangalore en Kolkata beslist niet. Het capaciteitsprobleem is dus grotendeels een verdelingsprobleem. Daarnaast heeft men in India de gewoonte om met kleinere toestellen op drukke routes te vliegen wat voor veel verstopping zorgt op luchthavens met een lage start- en landingsbaancapaciteit als Mumbai of Kolkata.

Kruisende startbanen 

In India liggen bepaalde luchthavens vaak in dichtbebouwde omgevingen wat de mogelijkheden van uitbreiding beperkt. Het gevolg is dat uitbreidingen op het bestaande terrein moeten gebeuren waardoor de projecten complexer worden en de werkzaamheden langer duren.

Dit werd recent duidelijk bij een project in Mumbai waarbij de startbanen van een nieuwe bestrating voorzien moesten worden. De twee startbanen kruisen elkaar en als er aan één baan gewerkt wordt, moet de andere altijd in gebruik zijn om andere vliegbewegingen op te vangen of om vliegtuigen over de luchthaven te verplaatsen.

Gezonde transitie

Het is niet alleen enorme groei van de economie die voor de grote uitdagingen zorgen, maar ook het verleden van de luchtvaart. Ruim twintig jaar geleden was de luchtvaart in India vrijwel volledig een overheidsaangelegenheid. De transitie naar een gezonde mix van publiek en privaat is niet gemakkelijk. Het probleem is dat de kleinere luchthavens en Air India van de overheid zijn, maar de grote luchthavens en de overige luchtvaartmaatschappijen overwegend privaat zijn.

Als gevolg daarvan is er relatief veel regulering waardoor het voor maatschappijen lastig is om winstgevend te zijn en vloten onderbenut blijven. Tegelijkertijd is er teveel concurrentie op een beperkt aantal routes. Het Indiase vervoersbeleid is erop gericht de totale capaciteit uit te breiden. Het is niet verbazingwekkend dat de groei van deze capaciteit gepaard gaat met fricties in het luchtvaartnetwerk.

Goord van Merode, (student aan de Rijksuniversiteit Groningen), deed onderzoek naar de verkeersystemen in India.

 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK