Reflecteren op beter leren

Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.
Uit de experimenten bleek geen direct effect op de leerprestaties, maar een positieve invloed op de leerervaring werd wel gemeten. In dat proces doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor leven lang leren. Zo hadden de studenten het gevoel een betere controle te hebben over het leerproces, hadden zij een beter besef van de bestede tijd en een beter inzicht in het proces van leren.
Voor het onderzoek gebruikte Dominique Verpoorten zogeheten widgets; kleine stukjes softwaren die makkelijk in te bouwen zijn in e-learningomgevingen. In deze vorm is de software makkelijk vaker te gebruiken in digitale leeromgevingen. Verpoorten promoveert op 9 november in Heerlen op zijn onderzoek ‘Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning’.
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
