Reflecteren op beter leren
Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.
Uit de experimenten bleek geen direct effect op de leerprestaties, maar een positieve invloed op de leerervaring werd wel gemeten. In dat proces doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor leven lang leren. Zo hadden de studenten het gevoel een betere controle te hebben over het leerproces, hadden zij een beter besef van de bestede tijd en een beter inzicht in het proces van leren.
Voor het onderzoek gebruikte Dominique Verpoorten zogeheten widgets; kleine stukjes softwaren die makkelijk in te bouwen zijn in e-learningomgevingen. In deze vorm is de software makkelijk vaker te gebruiken in digitale leeromgevingen. Verpoorten promoveert op 9 november in Heerlen op zijn onderzoek ‘Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning’.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’