Reflecteren op beter leren

Nieuws | de redactie
6 november 2012 | Bewust stilstaan bij het eigen leerproces levert niet direct betere prestaties op, maar bevordert wel de leerervaring. Dat concludeert OU-promovendus Dominique Verpoorten. Hij ontwikkelde een speciale tool die in e-learningomgevingen gebruikt kan worden bij de reflectie op het leerproces.

Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.

Uit de experimenten bleek geen direct effect op de leerprestaties, maar een positieve invloed op de leerervaring werd wel gemeten. In dat proces doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor leven lang leren. Zo hadden de studenten het gevoel een betere controle te hebben over het leerproces, hadden zij een beter besef van de bestede tijd en een beter inzicht in het proces van leren.

Voor het onderzoek gebruikte Dominique Verpoorten zogeheten widgets; kleine stukjes softwaren die makkelijk in te bouwen zijn in e-learningomgevingen. In deze vorm is de software makkelijk vaker te gebruiken in digitale leeromgevingen. Verpoorten promoveert op 9 november in Heerlen op zijn onderzoek ‘Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning’. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK