Slimmer veranderen kan

Nieuws | de redactie
5 november 2012 | De wereld verandert rap. U ook? Uw organisatie, hogeschool en universiteit ook? Veel organisatieveranderingen mislukken niettemin, ook door weerstand van medewerkers. Wat helpt het verandervermogen te versterken?

Om in de snel veranderende wereld te kunnen overleven, wordt zulk verandervermogen van organisaties steeds belangrijker, aldus dr. Sjoerd van den Heuvel in zijn promotieonderzoek in Tilburg. Hij identificeerde ‘het psychologisch contract’ van medewerkers, met wederzijdse verplichtingen en beloften, als een belangrijke factor om hun respons op een organisatieverandering te beïnvloeden.

Meer urgentie, minder betrokkenheid?

Door de technologische ontwikkelingen is de urgentie van organisatieverandering toegenomen. Daardoor kunnen afspraken die met medewerkers zijn gemaakt in goed vertrouwen van de ene dag op de andere worden verbroken. Personeelsleden raken daardoor hun betrokkenheid met de organisatie snel kwijt.

De social media hebben laten zien een belangrijke factor van informatie te zijn en mensen te kunnen mobiliseren in zowel hun privé als professionele levens. Deze informatiestroom is niet meer afhankelijk van een bron of plaats. Voor bedrijven is de noodzaak tot vertrouwen met het personeel daarom van groot belang.

Impliciet en expliciet beeld

Het psychologisch contract is het beeld dat de medewerker heeft van de wederzijdse verplichtingen tussen de organisatie en de medewerker zelf, met beloftes expliciet, dan wel impliciet gedaan. Het is een tot nu toe onderbelicht gebleven determinant bij reorganisaties.

De inhoud en vervulling van dit contract bleken de uiteindelijke reactie van een medewerker op een organisatieverandering te beïnvloeden. Van den Heuvel stelt dat een focus op psychologisch contract management wel eens een effectieve veranderstrategie zou kunnen zijn.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK