Stop universitaire cadeautjes

Nieuws | de redactie
12 november 2012 | De knuffelexamens moeten ophouden. De AWT van Duitsland schokt de universiteiten met een analyse van de cijferinflatie bij tentamens en afstuderen. 800 pagina’s schande voor het Duitse HBO en WO liggen op tafel.

De Wissenschaftsrat heeft voor zijn herfst-congres een explosief document gepubliceerd. Een studie van 800 bladzijden met cijfers en data over hoe universiteiten en ‘Fachhochschulen’ massaal matsen bij de beoordelingen. En die data wekken de indruk, dat bijna iedereen aan ‘Theo-routes’ doet, alsof de ‘Universität Indeutschland” de verzamelnaam is voor het Duitse WO.

80% van de studenten ontving in 2011 als afrondende beoordeling van hun studie het predicaat ‘gut’ of ‘sehr gut’. In 2000 was dit al 70%. Het zwakste oordeel voor een diploma, ‘ausreichend’, kreeg toen ruim 4% van de afsluiters. Nu is dat nog slechts 1.1%. Serieuze verschillen in beoordeling “vind je alleen nog achter de komma,” hekelt Wissenschaftsrat-president Wolfgang Marquardt.

Sluipende inflatie

Deze “sluipende diploma-inflatie” door wat Der Spiegel vilein Kuschel-zensuren [knuffelexamens] noemt, acht Marquardt om vele redenen bedreigend voor de kwaliteit van het academisch onderwijs. Ten eerste zijn die verschillen tussen instellingen en disciplines zeer groot, zodat de waarde van de cijfers feitelijk gering is. Biologen krijgen voor 98% topcijfers en ook andere bètavakken en historici scoren onwaarschijnlijk hoog.

Daarentegen scoren juristen zeer laag: 7% van hen krijgt ‘gut’ of ‘sehr gut’, evenals bij de menswetenschappen en de diergeneeskunde het geval blijkt. Tussen instellingen kan daarbij het gemiddelde meer dan een vol punt op 5 verschillen.  “Eine faire bundesweite Beurteilung [ist] nicht gewährleistet,” is de harde conclusie hieruit.

Weinig waarde of betekenis

De verschillen in traditie van disciplines op dit terrein werken nog door en de comparatieve waarde daarvan is gering geworden hierdoor. Zo is het mogelijk voor studenten om extra hoge cijfers te behalen als binnen een jaargroep relatief veel zwakke collega’s willen afstuderen. Werkgevers en andere HO-instellingen hebben zo maar weinig aan de inhoudelijk beoordeling die de student meeneemt in haar diploma.

De Wissenschaftsrat eist daarom dat het Duitse HO tot “vereinheitlichte Bewertungsmaßstäbe” komt en wordt aangezet tot veel meer spreiding binnen het geven van cijfers. Juist vanwege de invoering van  BaMa is dit noodzakelijk, waarschuwt men. De indruk wordt nu gewekt, dat de professoren dit systeem ondergraven doordat bijna elke student bijna automatisch zo’n hoog cijfer ontvangt, dat zij doorstromen kan naar de masteropleiding. De zachtste knip is daarmee bij de oosterburen doorgevoerd.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK