Toolkit voor zelfkritische docent

“We hebben samen met lector Bregje de Vries van de HAN een projectaanvraag lopen bij RAAK-PRO,” vertelt Gellevij die als lector Innovatief en Effectief Onderwijs verbonden is aan Saxion. Doel is de ontwikkeling van een digitaal platform om scholen te ondersteunen bij de het bevorderen van het doen van onderzoek in de eigen school.
Schoenmaker blijf bij je leest
Misschien zou iedere docent zijn of haar werk wel moeten onderzoeken, maar Gellevij ziet dat dit wat ambitieus is. “Er is maar een beperkt aantal docenten die zo’n rol echt aankunnen. Vaak is het toch ook ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Toch denken we dat door stevig in te zetten op die onderzoeksmatige houding het docentschap zich verder kan ontwikkelen.”
Het zijn de academische scholen waarin lerarenopleidingen samen met scholen werk en onderzoek naar de eigen praktijk combineren. “Die scholen moeten de zaak als het ware in beweging zetten. Daar proberen we het docentschap te professionaliseren. Het is heel goed dat er ook met een frisse blik wordt gekeken.”
Social media in de klas
Eén van die ontwikkelingen in het leraarsvak is de implementatie van social media en digitale ontwikkelingen in de klas. “Omdat het vrij nieuw is, is daar nog niet zo veel onderzoek naar gedaan. Wat wij willen doen is bijvoorbeeld in kaart brengen in welke mate er weerstand is tegen die ontwikkelingen, maar we kijken vooral ook naar wat er wel mogelijk is.”
“Binnen Saxion zijn er genoeg docenten die wel wat uit willen proberen in hun onderwijs. We werken dan eigenlijk in een soort kleine pilot. Zo is er nu een docent bezig om via Twitter z’n communicatie met studenten te organiseren. Via die weg kunnen zij hem dan van feedback voorzien. Ook zijn we op de Pabo nu begonnen met een Ipad-klas. We willen zien wat dit soort ontwikkelingen kunnen opleveren.”
Onderzoekende houding vormen
Doel is uiteindelijk zowel docenten als studenten bij Saxion en daarbuiten die onderzoekende houding bij te brengen. “Buiten het onderzoek dat we samen met docenten en studenten doen, trainden we groepen eigen Saxion docenten en docenten uit het voortgezet onderwijs.
Door rechtstreeks te werken aan de scholing van docenten en door in het onderzoek met ze samen te werken in de betreffende opleidingen hopen we dat uiteindelijk bij zowel student als docent die andere onderzoekende houding wordt gevormd.”
U leest de lectorale rede van Mark Gellevij hier
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
Wat vindt BBB eigenlijk van hoger onderwijs?
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
