Topdocenten impuls voor meer welvaart

Nieuws | de redactie
14 november 2012 | Harvard- en Columbia-onderzoek toont aan dat uitstekende leraren zeer positieve gevolgen hebben voor de toekomstige welvaart van hun leerlingen. Obama haalde deze data aan: een topdocent leidt niet alleen tot betere schoolcijfers, maar verhoogt ook het lifetime inkomen van jongeren fors.

Betere leraren als sleutel tot beter onderwijs en een betere maatschappij en kenniseconomie zijn een vast punt in de speeches en beleidsdaden van de president. In zijn State of the Union in 2012 haalde president Obama dit onderzoek naar de economische impact van goede leraren voor de lange termijn van het leven van hun leerlingen en de samenleving al aan. Hij ziet in dit onderzoek de sleutel naar de verbetering van het Amerikaanse onderwijs.  

Hij zei daarover onder meer: “At a time when other countries are doubling down on education, tight budgets have forced States to lay off thousands of teachers. We know a good teacher can increase the lifetime income of a classroom by over $250,000. A great teacher can offer an escape from poverty to the child who dreams beyond his circumstance. Every person in this chamber can point to a teacher who changed the trajectory of their lives. Most teachers work tirelessly, with modest pay, sometimes digging into their own pocket for school supplies – just to make a difference.” 

Vervolg in Amsterdam 

Het is om deze reden, dat Obama met zijn onderwijsminister Arne Duncan de stimulering van excellentie bij docenten op alle niveaus tot kernpunt van hun beleid hebben gemaakt. Daarbij kijken zij nadrukkelijk naar de beste voorbeelden wereldwijd van beleid op dit terrain. De ‘Obama Summit’ in maart 2013 in Amsterdam is daar een belangrijke nieuwe stap bij, na twee van zulke internationale bijeenkomsten  in New York. 

De president schetste het centrale element van zijn beleid op dit terrein als een ‘deal’ die hij met de onderwijswereld en –professie wil sluiten. “Teachers matter. So instead of bashing them, or defending the status quo, let’s offer schools a deal. Give them the resources to keep good teachers on the job, and reward the best ones. In return, grant schools flexibility: To teach with creativity and passion; to stop teaching to the test; and to replace teachers who just aren’t helping kids learn”. 

Goede docenten leveren inkomen op

Voor het onderzoek volgden de onderzoekers 1 miljoen scholieren en studenten uit een grootstedelijk schooldistrict van groep 6 tot ze volwassen waren. Uit het onderzoek bleek dat het hebben van goede leraren een sterk effect had op de levensloop van een leerling. Niet alleen in sociaal-cultureel opzicht, maar nadrukkelijk ook in sociaal-economisch opzicht.

Zelfs als een slechte docent vervangen werd door een meer gemiddelde leraar stegen de totale inkomsten van een leerling over zijn hele leven met $52.000. Het effect van goede leraren op de lange termijn inkomens van leerlingen is zo sterk, dat de onderzoekers zijn gaan berekenen wat de impact kan zijn van de investering door ouders in het onderwijs voor hun kinderen.

Het blijkt uit hun calculaties dat het voor gezinnen loont om extra geld te steken in schoolgeld voor een betere leeromgeving van kinderen. Zelfs als ouders een kwart van het verwachte inkomen van hun kinderen op 28-jarige leeftijd zouden steken in een hogere ouderlijke bijdrage om een kind van een zwakke school uit de onderste 25% van de rankings naar een goede uit de bovenste 25% te laten gaan, dan levert dit nog steeds een plus op in hun latere economische positie.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK