Zorgvuldige zelfstudie succesvol

Nieuws | de redactie
29 november 2012 | Erasmus-rector Henk Schmidt heeft de herkansingen op zijn universiteit fors teruggebracht én opvallend genoeg het aantal college-uren verminderd. “Juist de zelfstudietijd moet zorgvuldig worden gepland” voor hoger studiesucces. Hier ontstaan nu kansen voor Online Education.

De Erasmus Universiteit is de afgelopen jaar begonnen met aanpassingen in de curricula van een aantal opleidingen. Op het Nationaal Hoger Onderwijs Congres trapt rector Schmidt af met de resultaten van die wijziging. “De cijfers laten zien dat het wel degelijk mogelijk is een ambitieuzer studieklimaat af te dwingen.”

Studiesucces afdwingen

Die maatregelen zijn volgens de voorman van de Rotterdamse universiteit te danken aan een aantal duidelijke maatregelen. Het terugbrengen van het aantal herkansingen tot twee per jaar, de verplichting tot het halen van 60 ECTS in het eerste jaar en het zoveel mogelijk serieel invullen van het curriculum in plaats van parallel. Bovendien is het mogelijk om onvoldoendes nu te compenseren met andere vakken. De eerste cijfers bij Psychologie, Sociologie en Pedagogiek geven Schmidt gelijk.

Timo Kos, de man achter de Nederlandse Khan Academy, begrijpt de visie van Schmidt om de focus te verleggen van colleges naar zorgvuldige zelfstudie. “Meer leertijd, daar gaat het om. Je moet continu bij de les worden gehouden.”

Nog nooit van MOOC’s gehoord

Samen met Anka Mulder verkondigde Kos op het NHOC het evangelie van de Massive Open Online Courses (MOOC’s) een ontwikkeling die in Amerika met grote spelers als Udacity, EdX en Coursera een enorme vlucht aan het nemen is. Het verbaast Kos hoe ver Nederland hierin nog achterloopt. “Ik ben de afgelopen tijd bij veel universiteitsbesturen langs geweest, het is opvallend hoeveel van hen gewoon nog nooit van het bestaan van MOOC’s hebben gehoord.”

Volgens Kos heeft die onwetendheid te maken met het Nederlandse onderwijssysteem. “We hebben in Nederland nooit fundamenteel over ons hoger onderwijs hoeven nadenken. Er wordt betaald op studentenaantallen. Universiteiten hebben zoiets van ‘we doen wat we doen en dat dan zo goed mogelijk’.”

Met meer dan vijf miljoen studenten per maand heeft de Khan Academy een dusdanig bereik, dat niet meer zo maar van een hype gesproken kan worden en ook Coursera en Udacity hebben een miljoenenbereik. “Met name op het gebied van het massaal bacheloronderwijs kunnen MOOC’s een vervanging betekenen.”

Coursera op je CV

Die ontwikkeling wordt versneld nu ook veel universiteiten de bij Coursera, Udacity en EdX gevolgde vakken en opleidingen ook echt gaan erkennen. Hoewel de campuservaring van een fysieke opleiding volgens Kos uniek blijft, blijkt met name in niet westerse landen nu al de onschatbare marktwaarde van de MOOC’s. “Daar zetten mensen de vakken die ze via Coursera bij Harvard of MIT hebben gevolgd gewoon op hun CV. Dat werkt echt.”

Anka Mulder – keynotespreker over dit grote thema op het NHOC – stelde onlangs al dat onderwijsinstellingen vooral geen angst moeten hebben voor de ontwikkelingen in het online onderwijs. Op het NHOC laat ze zien waarom we dit wel moeten omarmen. “Cijfers van UNESCO laten zien dat er in 2025 zo’n 80 miljoen meer studenten zijn. Wil je dat fysiek opvangen dan moeten er nu iedere week drie universiteiten bij gaan komen.”

Een onmogelijke taak en juist daar liggen mogelijkheden voor MOOC’s. Zij kunnen studenten van over de hele wereld in staat stellen vanachter hun computer hoogwaardig onderwijs te volgen aangeboden door grote gecertificeerde kennisinstellingen. In Nederland lopen we met nog maar één, door de Universiteit Leiden, ontwikkelde MOOC al flink achter hierbij. “Laten we van het probleem in het hoger onderwijs een kans maken,” drong Anka Mulder daarom aan bij de beleidsmakers en onderwijsvernieuwers in HBO en WO. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK