R&D geld voor het beste
Zorgpunt noemt Engelen daarbij wel dat de investeringen pas in de tweede helft van de kabinetsperiode beschikbaar lijken te komen. Dat leidt tot verdere vermindering van de investeringen in de komende jaren. NWO wordt namelijk mogelijk ook geraakt door in het regeerakkoord aangekondigde bezuinigingen en het kabinet vraagt aan de onderzoekkoepel bovendien een extra ‘bijdrage’ van €275 miljoen per jaar voor de topsectoren. Dat was al door de vorige coalitie vorgenomen en is nu nog eens bevestigd in het regeerakkoord.
Gericht via competitie
Daarom noemde Engelen het essentieel dat de €150 miljoen eerder beschikbaar wordt gesteld dan in 2017, bijvoorbeeld in 2014. Hij zei op het congres van M2i (Materials innovation institute) dat dit noodzakelijk is om de topsectoren en het vrije wetenschappelijk onderzoek in Nederland beide goed te kunnen ondersteunen.
De mogelijkheden daarvoor zijn beschikbaar. In het regeerakkoord is een aantal voor de wetenschap essentiële zaken overgenomen die in het gezamenlijk manifest van kennisorganisaties en het georganiseerd bedrijfsleven al naar voren waren gebracht. Het kabinet bevestigt daarbij tevens de ambitie om te behoren tot de top-5 van meest concurrerende landen. Belangrijk positief punt uit het regeerakkoord vindt Engelen juist in dit verband de extra investering van €150 miljoen voor fundamenteel onderzoek.
Hoe deze optimaal ingezet kan worden voor kwaliteit en impact van onderzoek is voor Engelen helder. “Voor de hand ligt dat de extra €150 miljoen grotendeels gericht wordt verdeeld ten behoeve van het beste onderzoek via het systeem van competitie van NWO. Met extra investeringen kan de dalende trend van investeringen in onderzoek worden omgebogen.”
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Free riding brengt het hoger onderwijs in de problemen’