Verkort, maar wel klein
De inspectierapportage ‘Goed verkort?’ geeft aan dat bij 13 opleidingen zeer ernstige vraagtekens gezet moeten worden bij de opzet en aanpak van hun verkorte studies. 10 daarvan zitten bij particuliere hogescholen. Hun koepel NRTO ziet daarin overigens weinig reden tot onrust of rumoer. “Dit is ook niet het geval, alle opleidingen in het onderzoek zijn geaccrediteerd door de NVAO.”
Drie kleine instellingen
Daar denkt diezelfde NVAO wel wat anders over: “Omdat de NVAO de nu door de inspectie gesignaleerde problemen regelmatig tegenkwam, heeft zij deze al in 2009 bij de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangemeld. Dit heeft geleid tot aangescherpte regels die de sector moet toepassen bij het bepalen van de studielast/het aantal studiepunten in (ver)korte opleidingen.”
Er zijn drie opleidingen bij drie bekostigde hogescholen waar dezelfde ernstige vraagtekens bij gesteld moeten worden, aldus de inspectie. ScienceGuide verneemt dat dit verkorte opleidingen betreft bij de NHTV, de HAS Den Bosch en de Hogeschool Zeeland.
Dat is opmerkelijk, omdat het bij alle drie gaat om kleinere hogescholen in het zuidwesten van het land die een uitstekende reputatie genieten wat betreft de kwaliteit van hun aanbod. Het is dus geen kwestie van onoverzichtelijke, grote molochs waar men in de media en de politiek zo graag de staf over breekt.
Beperkte omvang
Er is nog een opvallend element. Elk van de drie gegispte opleidingen blijkt nauwelijks studenten te bevatten. Het gaat namelijk om specifiek aanbod voor werkenden, die een maatwerk aanpak kunnen krijgen bij vrijstellingen en organisatie van de studielast.
De betrokken opleidingen zijn daarom zeer beperkt van omvang en kennen nauwelijks of geen instroom van studenten. Dit verklaart mede waarom de inspectie in haar rapportage vooral aanzet tot het in alle andere domeinen laten checken door met name de particuliere hogescholen hoe het beleid ten aanzien van studielast en vrijstellingen is.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd