Pabo moet strenger selecteren

Nieuws | de redactie
20 januari 2012 | Strenger selecteren aan de poort en landelijke toetsing voor de kernvakken taal en rekenen, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Dat zijn de belangrijkste adviezen die de Commissie Kennisbasis Pabo’s vandaag presenteert aan de HBO-raad.

“We vinden dat er op de Pabo een betere balans moet komen tussenbrede vorming en diepgang en hebben ook concreet aangegeven hoe dater uit kan zien”, vertelt commissievoorzitter Heim Meijerink. Decommissie had van de HBO-raad de opdracht de Pabo-opleidingen tegenhet licht te houden en komt nu met het advies ‘Een goedebasis’.

Landelijk toetsen en eigen profileringstudent

De Commissie Kennisbasis Pabo’s adviseert de HBO-raad de Pabo’sselectiever te maken bij de instroom van nieuwe studenten.Daarnaast moet er een landelijk kernprogramma komen voor dealgemene kennis van de leraar basisonderwijs, waarvoor eengemeenschappelijk toetsing plaatsvindt. Om dit te organiseren, moetde opleiding volledig opnieuw ingericht worden.

Naast het kernprogramma wil de commissie Pabo-studenten deruimte bieden om zich te specialiseren in een eigen terrein waaropdeze zich kan profileren. “Laat elke Pabo hiervoor zelf een aantalmogelijkheden bieden, die kloppen met de eigen omgeving enorganisatie: vanuit de eigen kracht dus.”

De HBO-raad laat bij monde van Marcel Wintels weten blij te zijnmet de adviezen. “De voorstellen van de commissie spreken mij zeeraan. Dit rapport houdt de lat hoog, maar biedt ook een oplossingvoor de overladenheid van het programma: heel goed!”

Hele onderwijsveld moet aan de slag

Wintels laat weten dat om de aanbevelingen ook gestalte tegeven, de gehele sector zal moeten meewerken. “Essentieel is dathet als geheel wordt uitgevoerd! We rekenen op OCW voor wet- enregelgeving, op het voortgezet onderwijs en het MBO voor deinstroom, op de Pabo’s zelf voor het nieuwe curriculum en opbasisscholen als werkgevers.  We gaan zo snel mogelijk aan deslag met dit advies.”

Commissievoorzitter Meijerink laat weten dat het met de ambitieop de onderzochte Pabo’s wel goed zit. “Dat verlangt de samenlevingook. Maar het pakket als geheel was niet in balans en naar onzeinschatting in die vorm niet uitvoerbaar. Tegelijk zagen we dat dePabo’s veel werk op zich nemen dat thuishoort in het middelbaaronderwijs of dat kan worden gedaan in de eerste werkzame jaren vanjonge leraren.” 

Het volledige rapport leest u hier. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK