Ook gratis studeren bij Britten
De samenwerking tussen King’s College London en de Universities of Birmingham, Bristol, Cardiff, East Anglia, Exeter, Lancaster, Leeds, Southampton, St Andrews en Warwick gaan samenwerken in de ontwikkeling van Massive Open Online Courses. FutureLearn is daarmee de eerste grote Britse concurrent van grote open onderwijs consortia in de Verenigde Staten.
Concurreren met de VS
Martin Bean, de collegevoorzitter van de Open University noemt het in The Guardian onacceptabel dat Groot-Britannië met haar goede universitaire reputatie nu achter loopt in de ontwikkelingen en innovaties in het hoger onderwijs. “We need to inject that front-foot, innovative flavour if we’re to compete with the US.”
In de Verenigde Staten volgen de ontwikkelingen in het aanbod van online onderwijs zich hard op. Coursera, edX en Udacity hebben hun positie reeds gevestigd en groeien nog steeds, terwijl ook Google bezig is met software om het makkelijker te maken online onderwijs aan te bieden.
Terwijl Britse universiteiten nu de handen ineen slaan voor een vergelijkbaar project is het in Nederland nog vrij stil in de ontwikkeling rond Open Education. Slechts één Massive Open Online Course is er tot nog toe ontwikkeld en op zowel bestuurlijk niveau als in het onderwijs zelf, blijkt nog veel aarzeling te zijn op dit punt.
Internationale uitstraling
Voor Martin Bean is de start van FutureLearn vooral een kans om ook internationaal te laten zien van welk niveau het Britse hoger onderwijs is. “Massive open online courses present an opportunity for us to widen access to, and meet the global demand for higher education. This is growing rapidly in emerging economies like Brazil, India and China.”
Welke vakken en disciplines FutureLearn in de toekomst gaat aanbieden zal de komende tijd worden bezien, evenals het aantal universiteiten dat uiteindelijk aan het project gaat deelnemen. Bean: “People are really interested in breadth,” says Prof Bean. “FutureLearn will roam the tapestry of HE and not be bound to any particular discipline. But ultimately the crowd will decide.”
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds