Leraarschap is hele klus

Nieuws | de redactie
9 januari 2013 | Marcel Wintels nodigt prof. Derksen uit Nijmegen uit bij Fontys te komen kijken “hoe we traditionele waarden en nieuwe moderne vormen van onderwijs continue blijven verbinden.” Want zijn hoorcolleges nu wel of niet uit de tijd en moet de professor gaan vloggen?

In zijn nieuwjaarsrede wees Wintels er op, dat het hele idee van colleges en hoorcolleges niet meer kan bestaan zoals 25 jaar geleden. Tegelijk wil de student “geraakt worden.” Hoe doe je dat?

Zwarte draaitelefoon

“Sms’en is al ouderwets, bellen voor de jeugd meer iets van de vorige eeuw. Vandaag de dag gaat de jeugd al vloggen. Voor een enkeling onder ons die dit niet kent: dat is een video-weblog, een blog via You-Tube, dus een soort persoonlijk journaal met video. In herberg De Smidse in Epen hing een ouderwetse zwarte draaitelefoon aan de muur. Vraagt mijn zoon van 7: ‘ pap, hoe werkt dat apparaat nou?’ Dat voelde even goed bij me. Meestal moet ik hem vragen hoe apparaten werken…

De afgelopen week vond een discussie plaats naar aanleiding van een opiniestuk van hoogleraar Derksen van de Radboud Universiteit. Heel kort samengevat was zijn pleidooi dat (hoor)colleges niet meer van deze tijd zijn. De studenten luisteren toch niet. Verplaats de colleges maar naar internet. Hij pleitte voor online studeren, vanuit de gedachte: ‘Waarom zou ik ongemotiveerde studenten dwingen om in een collegezaal naar me te luisteren?’

Moeilijker beroep

Een stevig debat volgde. Wat mij betreft een beetje een non-debat tussen voor- en tegenstanders. Immers het gaat denk ik niet om of/of maar om en/en. Hoe weten wij onze studenten te boeien, te binden, zodat zij zich kunnen ontwikkelen, wij hun talenten en interesses weten te raken. Hoe maken we onze lessen aantrekkelijk, nuttig en interessant? En ja, dat gaat anders dan 25 jaar terug. Het beroep van docent is eerder moeilijker dan makkelijker geworden. Tegelijkertijd ook interessanter lijkt me.

Juist die uitdaging moet ons aanspreken. Op eigentijdse wijze de jongvolwassenen mogen opleiden tot aankomend professional. Jeugd die soms ongemotiveerd, etend en hangend in een klas zit te whats-appen, maar jeugd ook die misschien wel meer dan vroeger – toen alles voorspelbaarder was – juist geraakt wil worden. Altijd op zoek, ongeduldig en snel surfend naar dat wat hem of haar korter of langer boeit.

Een hele klus

Daarbij helpt tegelijkertijd juist ook een gestructureerde, noem het ‘schoolse aanpak’ waarin je meer van de studenten vraagt. We hebben daar al veel goede ervaringen mee opgedaan. De positieve ervaring van de Erasmus Universiteit haalde er vandaag het nieuws nog mee. Jongeren weten uit te dagen en te inspireren, op te leiden in en voor de samenleving van vandaag en morgen, daar gaat het om.

Wat mij betreft kunnen we hoogleraar Derksen uitnodigen om bij Fontys te komen kijken hoe we traditionele waarden en nieuwe moderne vormen van onderwijs continue blijven verbinden. Een hele klus, geen gemakkelijke opgave, maar prachtig om te mogen doen.”

Overigens zal Wintels ook zelf de ervaring van het actuele docentschap weer ondergaan. Hij kondigde aan dit jaar als junior-docent aan de Pabo aan de slag te zullen gaan.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK