LSVb laakt ‘schoolse’ Erasmus

Nieuws | de redactie
18 januari 2013 | De Erasmus Universiteit wist begin januari positieve cijfers te overleggen rond haar rendement dankzij het project Nominaal=Normaal. De LSVb is niettemin nogal kritisch. “Dat komt niet doordat het onderwijs beter is geworden, maar de lat omlaag is gelegd,” stelt voorzitter Kai Heijneman.

Met name het compensatoir toetsen – of te wel onvoldoendes bij bepaalde tentamens mogen elders worden goed gemaakt – kan op weinig steun van de studenten rekenen. “Er zijn zelfs twee studenten die maar liefst 5 van de 11 toetsen onvoldoende hadden afgesloten, maar dus wel naar het tweede jaar mogen.”

Rendement omhoog

Dit compenseren is nodig, omdat in het Nominaal=Normaal project is opgenomen dat studenten alle 60 ECTS in hun eerste studiejaar dienen te halen om hun studie te kunnen voortzetten. Volgens de LSVb heeft de drang om dit te bewerkstelligen de Erasmus er toe gebracht de lat naar beneden bij te stellen.

De proef met Nominaal=Normaal werd vorig collegejaar ingevoerd op de Faculteit Sociale Wetenschappen. Uit een eerste evaluatie van de opleidingen Bestuurskunde, Sociologie, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen blijkt dat de rendementscijfers inderdaad zijn gestegen. LSVb-voorzitter waarschuwt echter voor optimisme hierover.

Snel studeren boven goed studeren

“De universiteit heeft het bijvoorbeeld bij de faculteit bestuurskunde over 62 procent van de studenten die hun propedeuse heeft gehaald. Als je echter kijkt naar het aantal studenten dat geen onvoldoendes op de eindlijst heeft staan, gaat het nog maar om 23 procent. De rest heeft dus ten minste een onvoldoende gehaald. Bij de opleiding psychologie mochten vorig collegejaar meer dan 70 procent van de studenten door naar het tweede jaar. Slechts de helft (48,5%) van hen had geen onvoldoendes.”

De LSVb kan zich niet vinden in de focus van de Erasmus Universiteit op snel studeren boven goed studeren.  “Je kan beter investeren in een introductiegesprek met nieuwe studenten en goede begeleiding, dan het studeren makkelijker maken doordat je onvoldoendes mag compenseren. Ze kunnen er beter iets langer over doen dan dat ze belangrijke stof maar voor de helft onder de knie hebben.”

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK