Invloed op onvoorspelbare consument

Nieuws | de redactie
8 maart 2013 | “Mensen zeggen meestal maar wat.” Volgens dr. Arne Maas, lector van de Hogeschool Rotterdam, is het moeilijk om daar in marketing op in te springen. “Het brein is liever lui dan moe.” In zijn openbare les pleit hij ervoor dat marketeers zich meer richten op daadwerkelijk gedrag en inspelen op het onbewuste.

“Marketing kan effectief zijn als marketeers het gedrag van consumenten goed begrijpen en daarop inspelen,” vertelt Maas in de inleiding van de openbare les die hij vandaag op de Hogeschool Rotterdam houdt. De Rotterdamse lector gaat daarbij in op de mogelijkheden voor marketeers om grip te krijgen op de consument.

Brein is liever lui dan moe

Volgens Maas moet er daarbij gebruik worden gemaakt van framing, waarbij informatie zo gepresenteerd wordt dat het onbewust de ontvanger beïnvloedt. “Vaak gebruiken mensen hun brein wel effectief, maar niet volledig. Het brein is eigenlijk liever lui dan moe.”

In zijn Openbare Les gaat Maas in op hoe marketeers deze truc kunnen gebruiken. Hij concludeert dat “mensen denken dat ze weten wat ze doen”, maar dat dit geenszins het geval blijkt te zijn. Met behulp van framing kan er op dit punt dan ook veel invloed uitgeoefend worden op de keuzes die de consument uiteindelijk maakt.

Framing kan zowel onbewust als bewust van invloed zijn op het gedrag. Maas geeft het voorbeeld van het boek waarop staat dat het een ‘nationale bestseller’ is als voorbeeld van framing via het onbewuste. Framing via het bewuste betekent dat Porsche bijvoorbeeld exclusiviteit benadrukt door te melden slechts acht verkooppunten in Nederland te hebben.

Groen en Gezond

In zijn lectoraat gaat Arne Maas met deze vormen van consumentbeïnvloeding aan de slag bij de thema’s ‘groen’ en ‘gezond’. “Wat kan de rol van marketing zijn om mensen meer te laten bewegen, gezonder te laten eten en duurzamere producten te laten gebruiken?”

Het lectoraat wil inzicht verschaffen in de keuzes en het gedrag dat consumenten onbewust vertonen en daar vervolgens een frame aan verbinden. “Frames, verhalen en games gaan het lectoraat helpen deze kennis in te zetten om het gedrag van consumenten positief te beïnvloeden op het gebied van Groen doen en Gezond zijn en blijven.”

De openbare les ‘De redenloze consument’ van Dr. Arne Maas is hier te bestellen


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK