Kiwi’s voor de leraren

Nieuws | de redactie
18 maart 2013 | Het nieuwe gidsland ligt niet meer bij Lapland, maar verder weg dan ooit. “Als ik nog eens verder wil kijken na de Teaching Summit dan zou ik naar Nieuw-Zeeland willen,” zegt Jet Bussemaker.

De ISTP 2013 in Amsterdam heeft de posities van de innovatieve landen weer eens herschikt en opgeschud. Finland is een beetje uit. De mooie verhalen over hooggeachte meesters en juffie met weinig salaris, weinig toezicht en inspectie, maar wel met academische graad lijken vergeeld papier geworden. Sahlberg verkoopt zijn boeken nog wel, maar de beleidsmakers wereldwijd zien voor de idiosyncratische, weinig vertaalbare aspecten die het Finse onderwijs boeiend, maar weinig ‘rolmodel’ maakt.

Pascal Smet maakt indruk

Een hit tijdens de Summit was wel Pascal Smet, de eloquente Vlaamse onderwijsminister. Maar de politieke complexiteit van België en de moeizame interne politieke situatie in de Vlaamse regering, maken dat hij weinig krediet in eigen kring krijgt. Een ander land dan Vlaanderen zal daarom de ISTP 2014 mogen organiseren. Zwaar getipt is nu Hong Kong.

Het land dat de meeste indruk maakte, was het meest afgelegen plekje op aarde, Nieuw-Zeeland. De presentaties van het lerarenbeleid dichtbij de Zuidpool konden velen overtuigen, onder wie minister Bussemaker. Op de Impulsdag na de Summit meldde zij dat zij dit land graag zou bezoeken en anderen ook aanried dit te doen voor verdere verdieping.

De ramen open zetten

Het meest aansprekende in de aanpak daar is de sectoroverstijgende visie op de loopbaan en professionele ontwikkeling van docenten. Scholen en instellingen worden er gedurig met elkaar verbonden, over de grenzen van de schoolsoorten heen. Peer-review is daar zo minder een naar binnen gekeerde, wederzijdse bevestiging binnen de lerarenkamer of de secties van scholen. De ramen worden er naar elkaar open gezet, zo benadrukte Bussemaker instemmend.

Het was geen toeval dat de minister op diezelfde Impulsdag enthousiast de cheques uitreikte aan zes regio’s waarin VO en HO samen precies zo’n ‘kiwi-aanpak’ waren gaan praktiseren. Om de kwaliteit en attractie van het bèta-onderwijs te verhogen gingen scholen, hogescholen en universiteiten in Amsterdam, Twente, Groningen en elders de handen ineenslaan. Docenten werken nu samen aan professionele versterking en het aanwakkeren van bèta-tech talenten onder de VO-scholieren. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK