Louise Fresco uitmuntende Wageningse alumnus

Invloedrijk en veelzijdig
Louise Fresco begon in 1970 haar studie in Wageningen waar zij in 1986 cum laude promoveerde op het gebied van tropische plantenteelt. Vier jaar later werd zij hoogleraar Plantaardige productiesystemen in Wageningen, met als specialisatie tropische gebieden. In 1997 trad zij in dienst van de voedsel- en landbouworganisatie FAO van de VN waar zij rond de eeuwwisseling Assistant Director-General werd.
Sinds 2006 is zij universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, met als aandachtsgebied de grondslagen van duurzame ontwikkeling in internationaal perspectief. Zij is Distinguished Professor van Wageningen University. Zij bekleedt diverse deeltijdleerstoelen in binnen- en buitenland. Ze is onder meer lid van de Raad van Commissarissen van de Rabobank en lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.
Prof. Fresco neemt een prominente plaats in op de Volkskrant Top 200 van invloedrijkste Nederlanders en de Trouw Top 100 Duurzaamheid. Naast haar wetenschappelijke publicaties heeft zij ook een aantal niet-wetenschappelijke boeken op haar naam staan, ze heeft een column in NRC Handelsblad en recent verscheen van haar hand het boek ‘Hamburgers in het Paradijs’.
Rolmodel
In haar judicium noemt de jury onder voorzitterschap van rector magnificus prof. Martin Kropff een rolmodel voor menig jong onderzoeker en hoogleraar. “Zij is een ware en zeer veelzijdige intellectueel, die op grond van haar sterke wetenschappelijke scherpzinnigheid en haar Wageningse achtergrond dogma’s en taboes die zijn gebaseerd op emoties en vooroordelen, ter discussie stelt. Zij verbindt natuurwetenschappelijke met sociaaleconomische inzichten en verstaat de kunst om culturele achtergronden in verband te brengen met het probleem van de voedselzekerheid”.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
